سحب الاموال من باي بال فى مصر وكل الدول العربية وبدون وسيط دليل شامل 2024

نتعرف اليوم على طرق سحب الاموال من باي بال paypal فى مصر والسعودية وكل الدول العربية و سنتعرف ايضا على كيفية سحب المال من الباى بال بدون وسيط مالى.

لاشك ان الباى بال احد أهم البنوك الالكترونية التى لا غنى عنها إن كنت مهتم بالعمل الحر على الانترنت وترغب فى سحب اموالك من مواقع الخدمات المصغرة ومنصات العمل الحر مثل خمسات ومستقل.

إن كنت مهتم أيضا بالتسويق بالعمولة وترويج عروض CPA او تريد سحب ارباحك من العديد من مواقع الربح من الانترنت  ولذلك سنتعرف على افضل طرق سحب الاموال من الباى بال فى 2024 لتتمكن من اختيار الطريقة المناسبة لك.

المحتوى
Show more +

تعرفنا قبل ذلك على شرح التسجيل فى الباى بال وكان أسوأ ما يعيب الباى بال عدم الدعم الكامل لكل الدول العربية فمنها ما يدعمها الباى بال فقط فى ارسال الاموال ومنها ما لا يدعمها الباى بال سواء ارسال او استقبال الأموال.

توجد بعض المشاكل فى سحب الاموال من الباى بال مثل مصر والجزائر   ولذلك من خلال هذا الدليل احاول عرض كل طرق سحب الاموال من الباى بال المتاحة وتوضيح اهم النقاط حول استقبال الاموال وسحب الاموال على الباى بال بصفة عامة.

هذا الدليل محدث باستمرار لتكون على علم مستمر بكل جديد عن طرق سحب المال من الباى بال واهم انواع الفيزا التى تدعم السحب من الباى بال واحدث البنوك و البنوك الالكترونية التى يمكنك من خلالها الحصول على فيزا كارد تدعم السحب من الباى بال  

اولا هناك بعض النقاط الاساسية التى يجب ان تعرفها عند التعامل مع الباى بال والتى تخص ارسال واستقبال الاموال منها

  • يمكنك تفعيل حساب الباى بال من خلال اضافة بطاقة فيزا او ماستر كارد سواء مسبقة الدفع او خصم مباشر او بطاقة ائتمانية ويمكنك ايضا تفعيل الحساب من خلال اضافة حسابك البنكى الامريكى من وايز.
  • يمكنك اضافة اكثر من فيزا او ماستر كارد الى حساب باى بال واحد ولكن لا يمكنك اطلاقا استخدام نفس البطاقة فى تفعيل اكثر من حساب ولكى تستخدمها فى حساب جديد مرة اخرى لابد ان تحذفها من الحساب القديم ثم تضيفها فى الجديد ان لم تحذف الحساب القديم نهائيا
  • عند تفعيل حساب الباى بال عن طريق بطاقة ماستر كارد يمكنك استخدامة فى ارسال الاموال فقط والشراء على الانترنت ولكن لا يمكنك استخدام الحساب فى استقبال او سحب الاموال
  • لكى تتمكن من استقبال وسحب الاموال من الباى بال يجب ان تقوم باضافة بطاقة من نوع فيزا وليس ماستر كارد
  • كل انواع الفيزا التى يمكن ربطها بالباى بال ستفعل خاصية الاستقبال على حسابك ولكن سحب الاموال من الباى بال غير متاح لكل انواع الفيزا 
  • يمكنك تفعيل الاستقبال على حسابك بدون الحاجة الى فيزا من خلال اضافة الحساب البنكى الامريكى من وايز
  • بالنسبة للباى بال المصرى لايمكنك من ارسال او استخدام الرصيد لديك مباشرة وانما يجب عليك ان تقوم بسحبة اولا الى الفيزا ثم اعادة ارسالة الى حساب باى بال اخر او الشراء بة
  • نقطة اضافية هامة وهى انة لا يمكنك فتح اكثر من حساب واحد على الباى باى من نفس النوع اى لا يمكنك فتح حسابين من نوع شخصى ولكن يمكنك فتح حسابين حساب شخصى وحساب اعمال بيزنس.

 نتعرف على اول طريقة لسحب الاموال من الباى بال والتى يمكن استخدامها فى كل الدول العربية وهى عن طريق استخدام الحساب البنكى الامريكى الذى يعطية لك بايونير من خلال خدمة الدفع الامريكية التى تعرفنا عليها بالتفصيل من خلال التدوينة السابقة ولعمل حساب جديد فى بايونير من هنا 

البنك الالكترونى بايونير

افضل وسيلة لاستلام الاموال من العديد من مواقع العمل الحر على الانترنت وشبكات التسويق بالعمولة والافيليت كما يوفر لك ماستر كارد يمكنك من خلالها سحب رصيدك من اى ماكينة صراف فى العالم وايضا يوفر لك حساب بنكى امريكى مجانا وتحتاجة بشدة فى بعض المواقع التى ترسل لك الارباح اما عن طريق شيك او باستخدام حساب بنكى امريكى وهو الافضل والاسرع

وهنا يجب ان تلاحظ انة يمكنك استخدام الماستر كارد الذى يعطية لك بايونير فى تفعيل حساب الباى بال ويمكنك ارسال المال والشراء على الانترنت من خلال الحساب ولكن لن يمكنك استقبال او سحب الاموال من الباى بال فكما تعرفنا فى النقطة السابقة انة لابد من تفعيل الحساب بفيزا او حساب بنكى امريكى لاستقبال وسحب الاموال.

ويتميز السحب عن طريق حساب بنكى امريكى بانة مجانى فلن تدفع رسوم 5 دولار عن كل عملية سحب تقوم بها والتى تدفعها عن السحب من خلال الفيزا

ولكى نستخدم بايونير فى سحب الاموال من الباى بال نقوم بربط الحساب البنكى الخاص بخدمة الدفع الامريكية بعد تنشيطة بارسال اثبات الهوية واستكمال الاستبيان كما تعرفنا سابقا بحساب الباى بال باتباع الخطوات التالية

قم باخذ معلومات حسابك البنكى الامريكى من بايونير من خلال الدخول الى استلام فى القائمة الرئيسية العلوية فى حسابك ثم اختيار Global payment service وهنا ستجد كل الحسابات البنكية المتوفرة لديك بالعملات المختلفة من الدولار والجنية الاسترلينى واليورو والين اليابانى

سنحتاج الى الحساب البنكى الامريكى بعملة الدولار 

ملاحظة هامة :يمكنك ربط الحساب البنكى لبايونير مع الباى بال ان كان الحساب البنكى الامريكى لديك من بنك Community Federal Savings Bank – يمكنك طلب حساب من هذا البنك ان كان البنك لديك مختلف من خلال التواصل مع الدعم – وسيتم الربط بنجاح ويتم تفعيل خاصية الاستقبال والسحب على حسابك فى الباى بال

سحب الاموال من باى بال الى بايونير
  • ثم قم بالدخول الى حسابك على الباى بال
  • اختار withdraw
  • ثم اختار withdraw payments to my bank account in the U.S
  • ثم قم بكتابة  account number رقم الحساب وال routing number رقم التوجية ثم متابعة continue
  • ثم تقوم بتحديد المبلغ المطلوب تحويلة ثم نتهاء

وبذلك تكون قمت بعملية سحب رصيدك من الباى بال الى الحساب البنكى الخاص بك فى بايونير
ولكن لاحظ اولا انة لكى يتم استكمال العملية سيقوم الباى بال بعمل ايداع بمبلغ بسيط اولا الى حسابك البنكى الذى قمت بادخالة ومعة كود سوف تعرفة من خلال كشف العملية فى بايونير تقوم بادخالة فى الباى بال لتأكيد حسابك البنكى والذى سوف يحول الية رصيدك تلقائيا كل اول شهر مجانا وبدون رسوم.

بنك وايز wise أو ترانسفير وايز transferwise سابقا هو واحد من أفضل البنوك الألكترونية فى 2024 ويقدم العديد من الحلول البنكية التى تفيد كل من يهتم بأرسال وأستلام الأموال على الانترنت.

تحديث هام 2024: فى بعض الدول العربية ومنها مصر لن تتمكن من الحصول على حساب بنكي أمريكى من وايز بأستخدام بيانات أقامتك فى مصر ولكن يمكنك إنشاء حساب وايز بيزنس رسمى والحصول على جميع حسابات وايز البنكية والفيزا كارد من خلال بيانات شركة فى بريطانيا.

يمكن إنشاء شركة فى بريطانيا بسهولة وأونلاين للمقيمين خارج بريطانيا من خلال موقع 1stformation لتساعدك فى الحصول على حساب وايز بيزنس وتفعيل حساب سترايب stripe.

البنك الالكترونى واير Wise

بنك وايز أو ترانسفير وايز سابقا transferwise يعتبر بلا شك أفضل بنك الكترونى حاليا والذى يوفر تقريبا كل الحلول التى قد تحتاجها من أى بنك الكترونى أخر دون تعقيدات.
حساب بنكى أمريكى لأستلام أموالك من الأف الشركات ومواقع الفريلانسر وشبكات التسويق بالعمولة حول العالم.
حساب بنكى أوروبى وحساب بنكى بالجنية الاسترلينى والعديد من العملات الاجنبية الاخرى.
عمل الحوالات الشخصية لأى حساب بنكى أخر بأقل رسوم وأسرع وقت من أى بنك أخر أو الويسترن يونيو أو وسائل تحويل الأموال الأخرى.

يقدم بنك وايز حساب بنكى أمريكى وحساب بنكى أوربى وحساب أخر فى لندن وكندا وأسترليا وغيرها , فهو يدعم 52 عملة عالمية, بالأضافة لذلك فهو يعتبر أرخص وأسرع وسائل التحويلات المالية حول العالم .

ومن أهم المزايا التى يوفرها وايز هى الحساب البنكى الأمريكى الذى يمكنك اضافتة الى الباى بال لسحب الاموال من الباى بال مجانا, كما يمكنك أستخدامة فى سحب الأموال من كل الشبكات والمواقع التى تحتاج الى حساب بنكى أمريكى.

لتفعيل الحساب البنكى الأمريكى فى وايز يجب تاكيد الحساب من خلال أثبات الهوية مثل بطاقة الهوية أو جواز السفر وشحن الحساب بمبلغ 25 دولار من خلال الفيزا كارد أو التحويل البنكى ( ليست رسوم ولكن تضاف الى رصيدك ) وهذة الخطوة للحماية من السبام والحسابات الوهمية.

سحب الاموال من الباى بال الى الحساب البنكى الأمريكى من وايز
عند قيامى بالتحويل من حسابى البنكى الأوربى فى وايز الى حسابى فى بايسيرا فى ليتوانيا كانت مدة التحويل 5 ثوانى فقط !

ما تزال فيزا بايسرا paysera هى من افضل طرق سحب الاموال من الباى بال فى 2024 والتى تناسب كل الدول العربية والتى يمكنك طلبها مقابل 3 يورو ثم دفع رسوم شهرية 0.45 يورو فقط كما يمكنك طلب 4 بطاقات فيزا أضافية اخرى معفاة من الرسوم لحسابات بايسرا اخرى مثل افراد عائلتك وتطبق عليها نفس حدود السحب الخاصة بحسابك.

ويمكنك ايضا من خلال بنك بايسرا الحصول على حساب بنكى اوربى مع رقم ايبان يمكنك استخدامة فى سحب الاموال من بنك سكريل الالكترونى الشهير وايضا استقبال التحويلات البنكية من اى حساب بنكى ومن الحسابات البنكية داخل الاتحاد الاوربى مجانا

يمكنك طلب فيزا بايسرا من هنا

سحب الاموال من باي بال الى فيزا بايسراpaysera

قد يهمك : شرح paysera بايسرا والحصول على فيزا كارد وحساب بنكى اوربى السحب من الباى بال وسكريل 

ومن المهم ملاحظة ان فيزا بايسرا يمكنك طلبها من اى دولة حول العالم ولكن يتم تسليمها فقط داخل الاتحاد الاوربى ويمكنك بسهولة الحصول على عنوان فى اكثر من دولة داخل الاتحاد الاوربى من خلال خدمات الشحن المتوفرة على الانترنت ومن افضلها خدمة الشحن  Shop and Ship  التى تقدمها اراميكس

تحديث بايسيرا 2024: لابد من عنوان أقامة فى الأتحاد الأوروبى للحصول على الفيزا كارد

يمكنك سحب الاموال من الباى بال داخل مصر الان بواسطة فيزا البريد المصرى مسبقة الدفع ايزى باى ( حاليا يمكنك طلب فيزا يالاباى باى Yallapay ) وهى تعتبر من افضل انواع الفيزا التى يمكنك الحصول عليها لانه يمكنك من خلالها تفعيل كل حسابات البنوك الالكترونية والاستلام منها بدون اى مشاكل وبدون اى رسوم

وهى الفيزا مسبقة الدفع الوحيدة حاليا فى مصر التى تدعم السحب من الباى بال قد يهمك : افضل طرق الحصول على فيزا وماستر كارد دون حساب بنكى. ( تحديث يمكن حاليا أستخدام فيزا كارد الخصم المباشر جولد من بنك مصر للتفعيل والسحب من الباى بال )

تحديثات فيزا البريد المصرى:

  • تحديث 2021 : بطاقات ايزى باى الجديدة والتى يتم اصدارها حاليا لا يمكنها السحب من الباى بال ولكن البطاقات الفيزا القديمة مازالت تعمل بدون مشاكل.
  • تحديث 2022: يمكن السحب من الباى بال من خلال ايزى باى ومن خلال ايضا فيزا يالا باى الجديدة من البريد المصرى.
  • تحديث 2023 : يمكنك سحب الأموال من الباى بال من خلال فيزا يالاباى Yallapay بديل فيزا ايزى باى والتى يتم أصدارها ايضا من خلال البريد المصرى.
  • تحديث 2024: يمكن السحب على فيزا أيزى باى من البريد المصرى وتوقف فيزا يالاباى.

مزايا فيزا يالاباى Yallapay وفيزا ايزى باى EasyPay

  • رسوم المنخفضة جدا 15 جنية فقط للحصول على الفيزا
  • صلاحية البطاقة 5 سنوات
  • السحب من البريد مجانا واستلام الاموال عليها مجانا
  • امكانية استخدامها فى تفعيل كل حسابات البنوك الالكترونية والاستلام عليها بسهولة
  • مسبقة الدفع فلا تحتاج الى حساب بنكى ويتم استلامها فورا بالبطاقة الشخصية فقط
  • سهولة شحن البطاقة من اى فرع من فروع مكاتب البريد المنتشرة فى مصر وامكانية السحب من اى ماكينة صراف

ولكن عيوب البطاقة :

  • حدود السحب والايداع منخفضة
  • اقصى حد شحن للبطاقة يوميا 5000 جنية
  • اقصى حد سحب يومى من البطاقة يوميا من ماكينات الصراف 3000 جنية
سحب الاموال من الباى بال فى مصر على فيزا البريد المصرى ايزى باى

خطوات سحب الاموال من الباى بواسطة فيزا البريد المصرى ايزى باى easy pay ( أو يالاباى YallaPay) باتباع هذة الخطوات البسيطة

  •  الذهاب الى اقرب مكتب بريد رئيسى وطلب الفيزا مسبقة الدفع ايزى باى easy pay
  • دفع الرسوم 15 جنية
  • الانتظار تقريبا 5 دقائق لملء الاستمارة وتسجيل بياناتك ثم تسجيلها لديهم
  • سوف تستلم الفيزا الخاصة بك فى خلال 10 دقائق
  • وانت فى البريد قم بعمل ايداع 100 جنية حد ادنى على حساب الفيزا
  • قم بالاتصال بالرقم المتواجد خلف البطاقة 16789 والذى سوف يطلب منك تأكيد بعض البيانات الشخصية ويقوم بتفعيل الفيزا
  • انتظر ساعة ثم قم بالدخول الى الباى بال واضافة الفيزا بالطريقة المعتادة وتأكيدها
  • بعد يومين او ثلاثة قم بالاتصال بنفس الرقم مرة اخرى واطلب كود تفعيل الباى بال وقم بتفعيل الفيزا على الباى بال ثم قم بعملية السحب
  • تحتاج عملية السحب من ثلاث الى خمسة ايام لتظهر على رصيد الفيزا

البطاقات البنكية مثل الفيزا والماستركارد يوجد بها ثلاث انواع وهنا سوف نخص الفيزا فكما عرفنا فان الماستر كارد لا تصلح اذا اردنا استقبال وسحب الاموال من الباى بال

  • بطاقات مسبقة الدفع prepaid وهى بطاقة تقوم بشحنها باى مبلغ تريدة لاستخدامها بعد ذلك فى الدفع والشراء سواء مباشرة او على الانترنت وهى لا تصلح لاستقبال الاموال   ويمكنك الحصول عليها بسهولة من اى بنك فهى لا تشترط ان تفتح حساب فى البنك
  • بطاقات خصم مباشر depit وهى بطاقة ترتبط بحساب تقوم بفتحة فى اى بنك وتقوم بالخصم من الحساب البنكى المرتبطة بة وهى المتعارف عليها والتى يمتلكها كل من يتعامل مع البنوك ولة حساب فى اى بنك حيث تحصل عليها بمجرد فتحك للحساب فى البنك
  • البطاقات الائتمانية credit card وهى البطاقات التى تسمح لك بالسحب منها بمبالغ تفوق الرصيد الموجود بها ويلزم لفتحها تأمين تقوم بدفعة او يكون لديك شهادات استثمار فى البنك او تقوم بتحويل راتبك على البنك ومن خلالها تقوم بالسحب او الشراء ثم تسدد المبلغ فى خلال فترة معينة او تضاف فؤائد على المبلغ بعد فترة ولذلك فهى حرام شرعا كما هو موجود فى العديد من الفتاوى

للمزيد :انواع البطاقات البنكية أو المصرفية وكيف تحصل عليها وأهم استخداماتها  بعد معرفة انواع البطاقات يجب ان نعرف

  • البطاقة مسبقة الدفع prepaid لا تصلح لاستقبال الاموال او السحب من الباى بال
  • مع ان فيزا البريد المصرى والتى يمكن السحب عليها مسبقة الدفع ولكن هنا اخص بطاقات مسبقة الدفع من اى بنك مصرى !!
  • يمكن السحب من الباى بال من خلال فيزا اما من نوع debit خصم مباشر او من نوع credit ائتمانية
  • المشكلة الاساسية فى السحب فى مصر من خلال الفيزا مرتبطة بالفيزا من نوع خصم مباشر debit حيث تجد ان لا يمكنك سحب الاموال من الباى بواسطتها وتواجة اما مشاكل تقنية كما سيرد الباى بال او تواجة بنك لا يدعم استقبال الاموال وللاسف عند محاولتك لتنشيط استقبال الاموال فيها من خلال الباى بال ستجد خدمة عملاء البنك منهم ما لا يعرف الباى بال اصلا وغيرها من المشكلات التى نواجهها فى مصر عند سحب الاموال من الباى بال من خلال بطاقة debit
  • البطاقة الائتمانية credit card  لا توجد فيها اى مشاكل لاستقبال وسحب الاموال فى مصر ولكن المشكلة الاساسية طبعا حكمها الشرعى والذى تقول العديد من الفتاوى انة لا يجوز فتحها والمشكلة الثانية صعوبة فتحها لانك تحتاج مبلغ كبير كتأمين لفتحها او شراء شهادات استثمار او تحويل راتب وهى ظروف غير متاحة للكثير منا فى مصر

وبالتالى ستجد ان سحب الاموال من خلال اى فيزا لا تصدر من البنوك المصرية هى اسهل فى سحب الاموال من الباى بال مثل بايسرا

فى البداية هذة الطريقة لا تناسب الباى بال المصرى فكما عرفنا انة لابد من سحب الاموال من رصيد الباى بال اولا عن طريق الفيزا ثم اعادة ارسالها او الشراء بها فلايمكنك استخدام رصيد الباى بال مباشرة

ولذلك يمكن استخدامها مع باقى الدول العربية التى يدعم فيها الباى بال استخدام الرصيد مباشرة او يمكنك من البداية عمل حساب باى بال امريكى وبالتالى يمكنك السحب منة مباشرة مهما كانت دولتك العربية يمكن استخدام الطريقة

  •  بالذهاب الى مواقع الخدمات المصغرة مثل خمسات
  • ثم ادخل على الرصيد وقم بشحن حسابك باستخدام رصيدك فى الباى بال
  • ثم الدخول الى خدمات اعمال
  • ثم الخدمات المالية وستجد العديد من الطرق لتحويل رصيد الباى بال سواء الى بنوك الكترونية اخرى او ويسترن يونيون او حتى رصيد جوال

عيوب الطريقة
العمولة التى يضعها الوسيط المالى والتى قد تكون مرتفعة نوعا ما لانة يضاف اليها ايضا رسوم موقع خمسات ولذلك الافضل الا تستخدمها الا اذا اردت الحصول على الرصيد دولارات للاستفادة منها فى حالة زيادة سعر الدولار لتعويض هذة العمولة
يمكنك ايضا الاستعانة بالوسطاء الماليين على مواقع اخرى كالوسطاء المعتمدين على منتدى ترايدنت فى قسم التجارة الالكترونية ليتاح امامك اكثر من عرض من اكثر من وسيط وبالتالى عمولة اقل  

نتعرف الان الى حل بسيط يمكنك من خلال فتح حساب باى بال يدعم السحب مهما كانت دولتك العربية حتى وان كان لا يدعمها الباى بال وبالتالى نتجنب مشكلات عدم الدعم التى تواجهها بعض الدول العربية او مشكلات الاستقبال والسحب التى تواجهها دول اخرى.

يمكن ذلك من خلال فتح حساب باى بال امريكى وهنا يمكنك السحب الى وايز او ارسال الاموال الى حساب باى بال اخر كالوسطاء الماليين  لتحويلة الى فودافون كاش او ويسترن يونيون او اى طريقة اخرى.

سنعرف ايضا كيف يمكنك سحب رصيد الباى بال بدون وسيط يمكنك فتح حساب شخصى اذا كانت هذة المرة الاولى لك لفتح حساب على الباى بال او حساب بيزنس او اعمال اذا كان لديك بالفعل حساب شخصى على الباى بال.

هذا الأمر قانونى حيث يسمح الباى بال ان تمتلك حسابين شخصى واعمال ولكن فقط يجب ان يكون لكل حساب بريد الكترونى خاص بة.

صفحة الدعم التى توضح لك امكانية فتح اكثر من حساب

Can I have multiple PayPal accounts

كل ما عليك فقط هو فتح حساب جديد واختيار الدولة الولايات المتحدة واستكمال باقى خطوات انشاء الحساب  مع اضافة بعض البيانات الخاصة بعملك اذا كان حساب اعمال بيزنس اعمال

قد يحتاج الكثير الى التحويل بين حساباتهم فى البنوك الالكترونية المختلفة سواء سحب الرصيد من الباى بال الى نيتلر او سكريل او غيرها وبالتالى يلجأ الى الوسيط المالى او قد يحتاج الى شحن حسابة فى بنك الكترونى او سحب الرصيد من الباى بال

وهنا سنتعرف على فكرة للتحويل بين حساباتك فى البنوك الالكترونية المختلفة او سحب الرصيد من اى بنك الكترونى الى حسابك البنكى فى دولتك تعتمد الطريقة بصفة عامة عن استخدام المواقع التى يمكنك السحب والايداع فيها باكثر من طريقة.

الفكرة هنا فقط هى توضيح المبدأ العام والذى يمكن استخدامة والمثال التالى للتوضيح فقط ويمكنك البحث عن مواقع اخرى افضل وعمولة اقل يمكنك من خلالها التحويل بين حساباتك البنكية المختلفة.

سحب وتحويل الأموال من خلال بينانس P2P

هذة الطريقة لن يمكنك أستخدامها فى التحويل بين حساباتك البنكية فقط بل أن أحسنت أستغلالها بشكل صحيح ستتمكن من سحب أموالك من أى بنك ألكترونى بدون أى رسوم.

بينانس هى أشهر منصة تداول عملات رقمية معروفة وموثوقة ولديها ملايين المستخدمين حول العالم وتوفر خدمة بينانس p2p ليتمكن المستخدمين من شحن حساباتهم أو سحب رصيدهم من خلال مئات الطرق وأستخدام كل أغلب الطرق المحلية .

كمثال فى مصر يمكنك شحن حسابك أو سحب رصيدك من خلال فودافون كاش أو التحويل الى الحساب البنكى المحلى وغيرها من الطرق المحلية بالاضافة الى توفر كافة البنوك الالكترونية.

وهنا تعتمد الفكرة على شحن حسابك وشراء التيثر الرقمى USDT من خلال البنك الالكترونى الذى تود سحب الأموال منة ثم سحبها بالطريقة الأخرى التى تريدها , كمثال يمكن شراء التيثر من خلال بنك سكريل ثم بيعة مرة أخرى من خلال فودافون كاش وستلاحظ التوفير الكبير فى الرسوم عن السحب مباسرة من سكريل الى البنك المحلى.

  • قم بإنشاء حساب فى بينانس P2P من هنا
  • بعد تسجيل الحساب قم بتأكيد حسابك من خلال رفع بطاقة الهوية
  • بعد تأكيد الهوية قم بالدخول على Buy Crypto وأختار P2P trading
  • قم بتحديد العملة أو تحديد البنك الألكترونى الذى تريد الشحن بة وأختار افضل عرض وأستكمل خطوات الشراء
  • بعد أستلامك للدولار الرقمى USDT قم بالبيع بأستخدام نفس الطريقة مع أختيار وسيلة الأستلام التى تريدها

طريقة أخرى

  • يمكنك عمل حساب فى  موقع seoclerks
  • هذا الموقع يسمح لك بالشراء عن طريق الباى بال والفيزا والعملات الرقمية مثل البتكوين والايثريوم والليتكوين والسحب عن طريق الباى بال والتحويل البنكى
  • ثم تقوم باضافة خدمة جديدة وهنا ليس مهم ان تكون على خبرة باى خدمة لتقدمها فقط قم بنسخ ولصق وصف لاى خدمة تقريبا بنفس السعر الذى تريد تحويلة
  • ثم قم بعمل حساب اخر على نفس الموقع ويمكنك تغيير الاى بى الى اى دولة اخرى ثم قم بشراء الخدمة التى قدمتها على حسابك الاخر من رصيدك فى الباى بال او البنك الالكترونى الذى تريد السحب منة – ولكن الافضل ان تشارك صديق لك فى ذلك بان يقوم كل منكم بعمل حساب فتقدم الخدمة على حساب ويشتريها صديقك من الحساب الاخر او العكس
  • ارجع مرة اخرى الى الحساب الاخر حساب البائع ثم قدم وانهى الخدمة بعد الفترة التى حددتها اثناء عمل الخدمة وانهى الخدمة وبالتالى يكون فى رصيدك ثمن الخدمة التى قدمتها
  • قم بسحب رصيدك اما عن طريق التحويل البنكى
  • ويمكنك الاستفادة من بعض الخدمات هناك مثل شحن الحساب بالباى بال
وبالتالى يمكنك الاستفادة من اى موقع تتعامل معة يتيح السحب والايداع باكثر من طريقة وبالتالى يمكنك الايداع بالمبلغ الذى تريد سحبة من بنك ثم سحبة من خلال حسابك فى البنك الاخر الذى تريد التحويل الية

الان نتعرف على شرح كيفية سحب الاموال من حسابك فى باي بال الى بطاقتك البنكية الفيزا كارد التى قمت بأضافتها الى الحساب وان لم تكن قمت بأضافة الفيزا كارد الى حسابك حتى الان يمكنك عمل ذلك بسهولة من خلال الدخول على Wallet

خطوات سحب الاموال من باي بال الى الفيزا كارد
  • قم بالضغط على link a credit card
  • قم بادخال بيانات الفيزا من رقم الفيزا credit card number وتاريخ انتهاء الصلاحية Expiration date وكود الامان security code وهو الثلاث ارقام خلف بطاقة الفيزا cvv بجانب مكان التوقيع
  • ثم اضغط على link card
كيفية اضافة الفيزا كارد الى حساب باي ال

كيفية تفعيل السحب التلقائى من باى بال الى الفيزا كارد شهريا

من الافضل تفعيل السحب التلقائى من باي بال على الفيزا شهريا حتى تتفادى رسوم السحب ويمكنك اختيار الفيزا كارد الافتراضية التى تود سحب الاموال من الباى بال عليها تلقائيا كل شهر من خلال هذة الخطوات البسيطة

  • قم بتسجيل الدخول على الباى بال
  • قم بالدخول على الرابط التالى  https://www.paypal.com/myaccount/money/balances/auto-withdraw
  • ستجد امامك كل الفيزا كارد المرتبطة بحسابك
  • قم بأختيار الفيزا كارد التى تود ان يتم السحب عليها شهريا ثم قم بالضغط على Save
السحب التلقائى من الباى بال على الفيزا كارد
  • ان كنت لا تريد الانتظار شهريا وسحب الاموال من حسابك على الباى بال تلقائيا يمكنك سحب رصيدك فى اى وقت من خلال الضغط على withdraw سحب اموال التى تجدها بجانب الرصيد
  • ثم قم بتحديد المبلغ الذى تود سحبة او سحب كل الرصيد
  • وتحديد الفيزا كارد التى تريد السحب عليها
  • اضغط على متابعة ومراجعة بيانات عملية السحب وتأكيدها ثم الضغط على سحب

هناك بعض طرق سحب الاموال من باي بال مثل بعض انواع الفيزا وعدد من البنوك الالكترونية التى لم تكن حالى مثالى للمستخدمين خلال الفترة الماضية ومنها مثلا فيزا ديكسى باى التى اشتكى عدد من المستخدمين من بعض المشكلات فى استلام الفيزا الخاصة بهم او فى استلام الاموال الخاصة بهم ثم بعدها ايقاف كل الحسابات

وبالرغم ان ديكسى باى فى بدايتة كان احد الحلول المتاحة لسحب الاموال من الباى بال فى مصر وكل الدول العربية التى لا يمكنها انشاء حساب على وايز او طلب فيزا بايسرا ولكن لم يستمر ذلك ولم يثبت انة بنك قوى ليستمر فى تقديم خدماتة على مدار سنوات عديدة مثل ما فعل سكريل ووايز.

سحب الاموال من الباى بال من خلال ديكسى بال dixipay – غير متاحة

ديسكى باى من البنوك الالكترونية الحديثة والتى قامت بحل لسحب الاموال من الباى بال وخاصة فى مصر لوجود وكيل لها بالقاهرة حيث يمكنك طلب فيزا مسبقة الدفع من ديكسى باى ثم ربطها بحساب الباى بال وبالتالى يمكنك سحب الاموال من الباى بال الى الفيزا وسحب المال من الفيزا بواسطة اى صراف فى اى مكان

اصبحت هذة الطريقة غير متاحة الان وتم ايقاف جميع الحسابات على ديكسى باى

عمل حساب جديد على ديكسى باى dixipay والحصول على فيزا مسبقة الدفع

اولا يجب ان تقوم بعمل حساب جديد على ديكسى باى باتباع الخطوات التالية

قم بالذهاب الى الصفحة الرئيسية فى ديكسى باى dixipay من هنا
قم بالضغط على اطلب بطاقة ديكسى باى فيزا الان فى الصفحة الرئيسية

سحب الاموال من الباى بال على ديكسى باى

او قم بالدخول الى المنتجات ثم بطاقة فيزا المدفوعة مسبقا ثم قم بكتابة البيانات المطلوبة من الاسم والعنوان والرقم البريدى والجوال والبريد الالكترونى وغيرها

ستصلك رسالة على البريد الالكترونى بها رابط التسجيل ورقم سرى قم بالذهاب مرة اخرى الى ديكسى باى وتسجيل الدخول من خلال ادخال البريد الالكترونى والرقم السرى وعند تسجيل الدخول للمرة الاولى سيطلب منك تغيير رقمك السرى الى رقم جديد للمزيد من الامان لحسابك لتدخل بعد ذلك الى الصفحة الرئيسية لحسابك

تعرفنا على افضل 4 طرق لسحب الاموال من الباى بال وكيفية سحب الاموال منة بدون وسيط مالى بالاضافة الى خطوات سحب الاموال من باي بال الى الفيزا كارد وتفعيل السحب التلقائى ولاى ملاحظة او اضافة يرجى مشاراكتها من خلال التعليقات

306 Comments
  1. السلام عليكم هو ايه الفرق بين الفيزا والكريدت كارد وازاي اقدر احصل على فيزا مش كريدت كارد؟
    السؤال التاني هو بنفع اسحب من حساب بايبال لحساب بايونير الخاص بيا المربوط بحسابي البنكي من غير وجود بطاقة بايونير ؟

    • وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
      اخى الكريم كل البطاقات البنكية تنقسم الى فيزا وماستر كارد واميركان اكسبريس وغيرها من الانواع الاخرى على حسب الشركة
      وتنقسم هذة البطاقات البنكية سواء كانت فيزا او ماستر كارد الى بطاقات مسبوقة الدفع بريبيد وخصم مباشر ديبت وائتمانية وهى الكريديت كارد والاختلاف بينهم على حسب طريقة شحنهم
      ويرجى الرجوع الى انواع البطاقات البنكية أو المصرفية وكيف تحصل عليها وأهم استخداماتها لتتعرف على مزيد من التفاصيل عن هذة الانواع والفرق بينها بالاضافة الى حكم الكريديت كارد والتى دائما ننصح بالابتعاد عنها
      كما يمكنك الرجوع ايضا الى افضل طرق الحصول على فيزا وماستر كارد دون حساب بنكى لتتعرف كيف تحصل على هذة البطاقات .
      نعم يمكنك السحب من الباى بال الى بايونير من خلال الحساب البنكى الامريكى من بايونير حتى فى عدم وجود بطاقة
      ماستر كارد بايونير هى وسيلة فقط لسحب اموالك من بايونير يمكنك استخدامها او الاعتماد على السحب الى الحساب البنكى المحلى .

  2. السلام عليكم:
    طيب انا لو عندي بطاقة اتمانية وربطها .. ازاي هسحب الفلوس من البطاقة الإتمانية والرصيد بتاعها هيكون فين..اقدر اتابعه ازاي..

    • وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
      بعد التحويل من الباى بال الى البطاقة الائتمانية بيكون المبلغ على رصيد البطاقة نفسها تقدر تسحبة من اى ماكينة صراف او الشراء بة او باى طريقة تناسبك زى الرصيد العادى لانة بيتحول لجنية مصرى بمجرد ما يستلمة البنك
      متابعة الرصيد على حسب البنك مصدر البطاقة ولكن فى الغالب كلهم بيوفروا تطبيق جوال وانترنت بنكى ورسائل جوال لمتابعة رصيدك

  3. سلام عليكم
    من فضلك انا مش عارفه اعمل انهى واحده فيهم بتاعت البريد المصرى حلوة ولا اعمل بتاعت بايسيرا؟ انا لسه هبدا فى الحوار؟
    و معايا كارت بتاع youth من بنك الcib
    ماستر كارد ده ينفع اربطه بحساب بايونير واستقبل واسحب من عليه ولا لا ؟
    ارجو الرد وشكرا جدا

    • وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
      الشكر لله
      فيزا البريد المصرى ممتازة وبدون تكلفة واستلامها فورى وممكن البدء بيها فى السحب من الباى بال والشراء من الانترنت وخاصة للمبتدئين والتعامل بمبالغ بسيطة وبعد فترة مع زيادة حجم العمل ممكن طلب فيزا بايسيرا للسحب من الباى بال لانها افضل حل
      ممكن السحب من بايونير على الحساب البنكى المحلى او ممكن طلب ماستر كارد بايونير والسحب بيها من اى ماكينة صراف

  4. هى فيزا easy pay شغال مع بنك سكريل؟

    • الاصدارات القديمة من ايزى باى بتشتغل مع الباى بال وسكريل بدون مشاكل
      الاصدارات الجديدة فيها مشكلة

  5. السلام عليكم . بالنسبة لفيزا البريد المصري اسمها ايزي باي .. ليس مجانية فهي بمجرد وصول المبلغ اليها من باي بال تخصم 2 بالمئة من المبلغ .. و السحب اليومي 3000 جنيه اقصى حد .. الشهري الاجمالي 1000 دولار
    بالنسبة للديكسي باي شركة نصابة بامتياز .. السنة الماضية قامت بالغاء كافة البطاقات في مصر وا لشرق الاوسط دون اي سابق انذار .. و ماطلت بشكل كبير في ارجاع الفلوس التي كانت بحسابي من ثم حولتهم الى حسابي البنكي مع نقص كبير للاسف .. ولم تعد تعمل على حد علمي مع منطقتنا .. و اصلا الوكيل في مصر خلال سنتين من التعامل معه ولا مرة جاوب تلفون او رد على شكوى .. كانو مش موجود …

    • وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
      اشكرك أ انس على هذة الاضافات والمعلومات المفيدة
      السحب من الباى بال فى 2020 انصح بطريقة واحدة وهى فيزا بايسرا لانها افضل الحلول المتاحة حاليا ولكن عند سحب الاموال من الباى بال فى مصر ما تزال فيزا البريد المصرى ايزى باى حل ممتاز ايضا وخاصة للمبتدئين وحدود السحب الضعيفة
      فى اخر مرة تم السحب على فيزا ايزى باى لم تكن هناك تلك الرسوم 2% ولكن ربما اضفوها فى الفترة الاخيرة لانى اصبحت اسحب على فيزا بايسرا فقط
      بخصوص فيزا ديكسى باى فاصبحت من الحلول التى لم اعد انصح بها اطلاقا فى 2020 للكثير من الاسباب ومنها ما ذكرت والتى سيتم التنوية بذلك عند تحديث الموضوع بالكامل قريبا
      ايضا عند السحب من الباى بال فى الدول العربية بجانب السحب على فيزا بايسرا هناك ايضا السحب على الحساب البنكى الامريكى من بايونير وهو ايضا من الحلول الممتازة
      تحياتى

      • السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل برجاء افادتي انا مصمم تيشرتات علي منصة redbubbleوللشهر التاني يحدث فشل ارسال مستحقاتي من الشركة لحساب الباي بل الخاص بي وتظهر رسالة فشل العملية رغم انني ربطته ببطاقة خصم مباشر دبت كارد فهل يمكنك افادتي

        • وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
          للأسف استاذ طارق سبب المشكلة غير واضح ربما يكون من الباى بال وربما من الموقع نفسة فيجب التأكد اولا من ان الباى بال يستقبل بشكل سليم ولا توجد مشكلة فى موقع redbubble
          ويجب التأكد اولا ان البطاقة من نوع فيزا وليس ماستر كارد حتى تفعل السحب على الباى بال
          ان كان كل شىء سليم فهناك مشكلة تحدث مع بعض المواقع عند ربط الباى بال وهى ان الاسم ليس كما هو مسجل فى الباى بال تماما فـتأكد من استخدام نفس الاسم بالظبط المسجل فى الباى بال عند تسجيل بيانات الباى بال على موقع redbubble
          ان استمرت المشكلة سيلزمك الاتصال بدعم كل منهم

  6. مشكووور جدااا علي تعبك معانا⁦⁦⁦♥️⁩⁦♥️⁩⁦♥️⁩بس معلش ممكن أعرف إزاي أشحن حساب بايسيرا بتاعي عشان أطلب بطاقة بايسيرا ،، جربت حاجات كتير جداً بقالي شهور وتعبت مش عارفة أعمل ايه ساعدني الله يخليك⁦♥️ ⁩:’)

    • انا معي كريديت كارد من نوع ماستر كارد بنك Qnb في مصر … هل يصلح استقبال اموال عليه من باي بال وسحبها من atm

    • الشكر لله واهلا بحضرتك
      انا بشحن حساب بايسرا من خلال التحويل البنكى من سكريل وبيتم بدون اى مشكلة وهو بيعتبر افضل حل والاقل فى الرسوم عن التحويل من بنك عادى
      شرح سكريل وكيفية التحويل البنكى الى حساب بايسرا
      والحل الاخير ممكن استخدام وسيط مالى يتم ارسال المبلغ لة باى وسيلة مناسبة سواء كاش بريد تحويل بنكى او غيرها وهو يرسل رصيد مباشرة الى حساب سكريل
      لكن انا بقترح الحل الاول لان الوسيط المالى بياخد رسوم كبيرة ومينفعش يعتمد علية طوال الوقت

      • Reply
        محمد إبراهيم فبراير 16, 2020 at 8:09 م

        لو سمحت أعيش بمصر ولي ٢٠ دولار عند شخص في بنجلاديش.
        لو سمحت كيف أحصل عليهم كاش بأدنى مصاريف؟
        وهل ما زالت طريقة فيزا البريد المصري المذكورة تعمل الآن؟ 16/02/2020
        شكرا جزيلا وجزاك الله خيرا

        • حاليا البعض يشتكى الان انة لم يعد يمكنة السحب من الباى بال من خلال فيزا البريد المصرى
          ولذلك اعتقد ان افضل حل الان هو فيزا بايسرا paysera
          ان كان يمكنة ارسال هذا المبلغ لك عملات رقمية فهى ادنى رسوم فى هذة الحالة
          قم بالتواصل مع وسيط مالى معتمد مثل وسطاء منتدى ترايدنت واطلب تحويل هذا المبلغ مقابل فودافون كاش او حوالة بريدية او اى طريقة مناسبة لك
          ثم قم بأخذ عنوان محفظة الوسيط المالى وارسلها الى هذا الشخص فى بنجلاديش ليقوم بتحويل مستحقاتك علية
          والافضل طبعا استخدام عملة رقمية رسوم تحويلها منعدمة مثل الدوجكوين او الريبل
          اى طريقة اخرى خلاف الوسيط المالى ستتطلب منك ان يكون لديك فيزا ثم ستتكلف رسوم السحب على الفيزا ثم رسوم تحويل العملة عند السحب من الفيزا
          ولكن بالرغم من ذلك ان كان استلامك للمال متكرر سواء من هذا الشخص او غيرة قم بأستخدام اى طريقة من طرق ارسال واستقبال الاموال على الانترنت التى تم الحديث عنها سابقا
          تحياتى

  7. بعد ازنك:
    هوا دلوقتي بالنسبة لمصر افضل حل هوا فيزا البريد المصري؟
    والفيزا ديه بيتم الربط بيها علي الPaypal
    ومكتوب فوق اقصي حد ليها 5000, الحد ده للسحب بس ولا علي الفيزا نفسها؟

    • بالنسبة لافضل طريقة سحب من الباى بال فى مصر وخاصة للمبتدئين هى فعلا فيزا البريد الممصرى لان حدود السحب فيها قليلة نوعا ما
      ولكن افضل طريقة سحب كما بالموضوع هى فيزا بايسرا او السحب من خلال الحساب البنكى الامريكى من بايونير
      بخصوص حد فيزا البريد المصرى
      الرصيد الادنى للبطاقة 100 جنية واقصى حد للشحن يوميا 5000 جنية وشهريا 20 الف جنية
      الحد الاقصى للشراء بالجنية المصرى 10 الاف جنية يوميا
      الحد الاقصى للشراء بالدولار 200 دولار يوميا و 1000 دولار شهريا
      يمكن سحب رصيد البطاقة من اى صراف او من مكاتب البريد بحد اقصى 3000 جنية يوميا

  8. ممكن اعرف ايه افضل الحلول حاليا لاستقبال الاموال من الباي بال في مصر سنة 2019؟؟؟؟؟؟

    • افضل حل حاليا سواء كان فى مصر او اى دولة عربية هو فيزا بايسرا paysera – كيفية الحصول على فيزا بايسرا
      مع ملاحظة التحديث ان اولا يجب ان يكون لديك عنوان اوربى – يمكنك الحصول علية بسهولة من مواقع الشحن – مثل شوب اند شب shopandship
      ثم يتم ارسال الفيزا منة الى عنوانك فى مصر
      الحل الثانى – خاص بمصر – فيزا البريد المصرى ايزى باى
      الحل الثالث – الحساب البنكى الامريكى لبايونير فى حالة كان الحساب البنكى من بنك Community Federal Savings Bank
      الحل الرابع – اى فيزا كريديت كارد – لا انصح بها الا فى الضرورة وفشل كل الحلول السابقة – وفى المقالة الفرق بين انواع الفيزا الكريديت والديبت والبريباد

  9. اخي الكريم لو سمحت ممكن تشرحلي كيف ممكن اسحب من الباي باي في سوريا علما باني فتحت حساب بايبال بنجاح بس ما بعرف كيف ممكن اسحب منه

    • جرب فتح حساب اخى الكريم فى بايسرا
      ان كان مدعوم فى سوريا ستكون افضل فيزا يمكنك من خلالها السحب من الباى بال
      هناك بعض الدول العربية التى مازال يتم دراسة افضل البنوك الالكترونية لها وطرق سحب الاموال فيها لانها للاسف غير مدعوم فى بعض البنوك الالكترونية المعروفة
      تحياتى

  10. شكرا اخي الكريم علي المعلومات الغاليه اللي حضرتك قدمتها في الموضوع و مجهود رائع الحقيقه وجزاك الله خيرا علي المجهود السؤال عامل كارت مرتبات البنك الاهلي هل دا ينفع اربطو بالباي بال واسحب من خلاله الفلوس كاش من atm ؟ شكرا علي المجهود

    • الشكر لله اخى العزيز
      اخى فيزا كارد ايزى باى من البريد المصرى هى الفيزا المصرية الوحيدة حاليا التى يمكنك من خلالها سحب الاموال من الباى بال
      الفيزا كارد والماستركارد من البنوك المصرية يمكن ربط معظمها مع الباى بال ولكن للشراء فقط وليس السحب

  11. أخي الكريم انا قمت بربط حسابي في الباي بال بفيزا البنك الأهلي وللأسف عند السحب قال اترفضت ولما كلمت الدعم الفني للبنك الأهلي قال ان الحساب بتاعي مصري ولا يستقبل الدولار فهل هناك طريقة لأستقبال الفلوس من الباي بال بالمصري وليس بالدولار !!
    وهل يا أخي الكريم السحب من الباي بال الي فيزا easy pay الخاصة بالبريد المصري
    ما زال يعمل !!

    • نعم اخى الكريم يمكنك السحب من الباى بال من خلال فيزا ايزى باى وسيتم السحب بالجنية المصرى
      يمكنك السحب بالدولار عند ربط حساب الباى بال بالحساب البنكى الامريكى من بايونير
      يمكنك السحب باليورو عند ربط حساب الباى بال مع فيزا بايسرا

  12. ممكن أسأل عن أقل رصيد ممكن للحصول ع بطاقة ديكسي باي

  13. ضروري، لو سمحت، أنا دخلت فيزا كريديت كارد البنك الأهلي ولما بعمل confirm للكارد بيقولي ان الكارد غير مقبول واستخدم كارد تاني. ولما حد كان عاوز يحولي فلوس، ما رضيش يحولي.. إيه المشكلة دي

  14. هل مازال paypal يدعم payoneer.

  15. بعد ما كارت dixipay ينفعل اعمل ايه!!
    اجيب (الكود ) منين؟؟
    ارجو الاجابة

  16. والله انت معلم

  17. باشا , فيزا بنك مصر مسبقة الدفع للشراء من الانترنت تقبل تفعيل الباي بال و سحب الرصيد منه ولا لا ؟!

  18. السلام عليكم ؛ بعد اذنك عايز اعرف هل ممكن اعمل حساب باي بال أمريكي ولما اسحب اختار أن الفلوس تتحولي على ويستيرن يونيون وأروح أسحبها من اي فرع كحوالة عادية ؟؟ هل الموضوع بالبساطة دي ولا في إجراءات لازم اعملها في حالة اني اخترت الطريقة دي في السحب

  19. السلام عليكم .
    من فضلك ما هى آخر وسائل السحب من الباي بال بمصر ؟ وهل بطاقة البريد المصري تعمل أم تم إلغاؤها؟

  20. لو سمحت أنا حسابي على paypal مربوط بفيزا من البك الأهلي وفعلته بيها قريت إني مقدرش أسحب بيها الفلوس ومجرد شراء من على النت ودااللي أنا مش عاوزاه وكنت متخيلة هتنزل في حسابي تلقائيًا اول الشهر ياريت تفيدني أسحبها إزاي .. أرجو التوضيح للضرورة

  21. السلام عليكم اخي الكريم انا محتاج فيزا تكون تدعم الباي بال في مصر
    والسحب ممكن نصيحه من حضرتك ؟
    لاني اليوم روحت البنك الاهلي وعملت فيزا لاكن لا تدعم الباي بال
    ومحتاج نصيحه من حضرتك ؟

    • اولا جزاك الله كل خير
      ثانيا دلوقتي عملت ربط بين فيزا ايزي باي والباي بال اعرفمنين ان الفلوس اتحولت الفيزا اروح اسحب من البريد وانا وحظي ولا في طريقة تعرفني

  22. السلام عليكم اخى الكريم
    اولا احييك على الشرح الوافي ..ولى سؤال : لدى حساب باى بال مصري ولكن غير مفعل عليه اى بطاقه او فيزا .. ومشترك بموقع ارباح ولدى 10000 دولار واريد تحويلهم الى باى بال واستلامهم دولار فاريد البدء بخطوات صحيحه من البدايه فالرجاء مساعدتى ..

  23. اخي العزيز شكرا لمجهودك الرائع واحترامك للاعضاء والاهتمام الي حضرتك بتقدمه وعايز استفيد من خبرتك واستفسر عن حاجه انا دلوقتي الباي بال بتاعي مصري ومتفعل ميه ف الميه عن طريق فيزا البريد وتم اضافه حسابين بنكيين تابعين لبايونير عليه لان كان حصل مشكله ف رقم الحساب الاول مع الباي بال ومن ثم كلمت دعم بايونير واضافو لي حساب بنكي اخر ع نفس الاكونت التابع لبايونير الان الباي بال مفعل ميه ف الميه ولكن لايدعم الارسال هذه اول مشكله ثانيا اردت السحب علي حسابي البنكي ف بايونير عده مرات علي الحسابين ولكن كل مره تفشل العمليه وتسترجع الاموال مره اخري ع الباي بال لماذا يرفض بايونير الاموال مع العلم انه تم تفعيله مع الباي بال بعد ان ارسلو لي المبلغين الصغيرين ع نفس الحساب ومن ثم فعلته ع الباي بال هل هذا له علاقه باني لم اربط بطاقه بايونير علي حساب الباي بال وهل هذا ضروري ام ان هذه حاله استثنائيه غريبه لان معي مبلغ ع الباي بال اريد سحبه بأي طريقه لاني في اشد الحاجه له الان شكرا جزيلا

  24. السلام عليكم, لو سمحت انا طلعت بطاقة الديبت كارد بتاعتى من بنك قطر و حاولت اربطها بالباى بال اترفضت. كلمت خدمة العملاء قالوا لى لا يمكن استخدام هذه البطاقة للشراء من مواقع اجنبيه او ربطها بالباي بال و نوع البطاقة الوحيدة التى يمكن ربطها بالباي بال هى الكريتد كارد و حتى لو طلعت بطاقة كريتد كارد لا يمكننى ربطها بالباي بال الا بعد مرور عام. فما الحل الان اذا اردت ان اسحب رصيدي من الباي بال؟ هل استخدم ديكسي باي ام بايونير؟ و هل يوجد حل اخر؟

  25. ليا صديق حسابه الباى بال يوجد بيه مبلغ من الدولار و معندوش امكانيه لسحبهم هل اقدر اعمل فيزا ديسكى باى باسمى واسحب المبلغ عليها و لا لازم باسمه

  26. لا يمكنك ذلك اخى العزيز فلابد ان تكون الفيزا خاصة بك وبنفس بيانات حسابك على الباى بال حتى تقبل عملية السحب ولا يتم حظر حسابك

  27. هل ممكن استخدام فيزا cib لسحب اموال باى بال من نوع كريدت كارد ولكن مملوكه لصديق و ليس باسمى؟

  28. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    بالفعل اخى العزيز تم ايقاف البطاقة ونتمنى اصدار بطاقة اخرى بنفس المزايا
    تحياتى اخى العزيز

  29. الله يسلمك اخى العزيز واهلا بحضرتك فى اى وقت
    نعم اخى يمكنك الشراء من خلال رصيدك على حساب الباى الامريكى دون شرط سحبة اولا وبالتالى فهو حل جيد جدا اذا اردت السحب بدون وسيط كما فى الموضوع ..
    نعم اخى العزيز لابد ان تكون البيانات كلها امريكية فالباى بال لا يسمح بفتح حساب فى دولة وانت تقيم فى دولة اخرى وكذلك البطاقة ولكن يمكنك الاستعانة بالحساب البنكى الامريكى لبايونير فى ربطة مع الباى بال الامريى لتفعيلة
    تحياتى اخى العزيز

  30. نعم اخى العزيز فالرصيد فى حسابك فى بايونير هو نفسة رصيد الماستر كارد يمكنك سحبة من اى صراف سواء استلمتة عن طريق حساب اخر او الحساب البنكى الامريكى او الشركاء كما يمكنك ايضا سحب الرصيد من خلال تحويل الى حسابك البنكى المحلى ….

  31. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    تم ايقاف تعامل فيزاالبريد المصري مع باي بال بواسطةالبنك المركزى

  32. اولا فعلا موضوع رائع و متكامل فى كل شىء تسلم ايدك عليه
    ثانيا هل الحساب البيبال الامريكي بيقبل استلام الاموال و بيقبل الشراء من حساب البيبال نفسه قبل سحبه للبطاقة و طريقة عمل حساب امريكى لازم تكون ببينات امريكية كلها من الاسم و العنوان ….. و البطاقة الى هتتربط بيه لازم تكون مرتبطة بحساب امريكى يعنى لازم تكون بطاقة امريكية

  33. اذا استخدمت ماستر كارد بايونير بعد ربط الحساب البنكي بخدمة الدفع الامريكية هل يمكن حينها استقبل وسحب الاموال من خلال الماستر كارد ؟

  34. الشكر لله واهلا بحضرتك فى اى وقت
    نعم اخى العزيز يمكنك ربط الفيزا بالباى بال ويمكنك الشراء من خلالها – ولكن لا يمكنك الاستقبال عليها – وبخصوص الارسال الى حساب بنكى اخر فلا يمكنك ذلك ولكن يمكنك الارسال الى حساب باى بال اخر ثم يقوم هو بالسحب الى الفيزا المرتبطة بحسابة البنكى فى السعودية ..
    ويجب ان تلاحظ اخى العزيز انة
    اقصى حد للشراء بعملة اجنبية من بطاقة الاهلى مسبقة الدفع هو 50 دولار او ما يعادل 500 جنية مصرى فقط شهريا
    لا يمكنك التحويل من حسابك بالجنية الى حساب اخر بدولة اخرى مباشرة فالبنك لا يقوم بتحويل العملة الى عند الاستخدام على الانترنت فقط او الشاء خارج مصر وبالتالى اذا اردت التحويل الى حساب بنكى فى السعودية يجب ان تقوم بتوفير العملة بنفسك من المصارف خارج البنك
    عمولة السحب من الباى بال الى الفيزا هى 5 دولار والى الحساب البنكى الامريكى – مثل بايونير – مجانا وان اردت اخى العزيز مزيد من المعلومات عن الرسوم تجدها فى موضوع رسوم البنوك الالكترونية هنا على المدونة
    ارجو ان يكون الامر اصبح اوضح اخى العزيز وان كان لديك اى استفسار اخر اتشرف بك فى اى وقت هنا او على رسائل الصفحة على الفيس بوك

  35. بعد اذن حضرتك انا املك فيزا البنك الاهلي مسبقة الدفع هل ممكن ربطها بالباي بال ولو امكن هل اقدر ارسل منها لحساب بنكي بالسعودية ام شرط الي باي بال اخر علي العلم ان طريقة الارسال بالجنيه المصري هيستلم المبلغ هناك ازاي والعمولات نسبتها ايه ارجو الرد وشكرا لحضرتك

  36. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    حاليا أ احمد لا توجد اى فيزا مسبقة الدفع او خصم مباشر من اى بنك مصرى تقبل السحب من الباى بال
    كانت هناك فيزا البريد المصرى تقبل السحب وتم ايقاف السحب عليها
    حاليا اما فيزا ائتمانية او فيزا ديكسى باى او حساب بايونير البنكى ان تم ربطة بالباى بال بنجاح يعتبر افضل طريقة للسحب ومجانية

  37. السلام عليكم
    ايه البنوك المصرية اللي بتطلع فيزا مسبقة الدفع وفي نفس الوقت اقدر استخدمها في سحب النقود من الباي بال اليها ؟

  38. اهلا بحضرتك
    السحب من الباى بال يتم على فيزا فقط وليس ماستر كارد واما عن طريق الحساب البنكى الامريكى لبايونير ان تم ربطة بالباى بال بنجاح
    وحاليا بعد ايقاف السحب على فيزا البريد المصرى فلا توجد اى فيزا مسبقة الدفع او خصم مباشر تقبل السحب من الباى بال فى مصر ولكن فقط الفيزا الائتمانية ..
    لاى استفسار اخر اتشرف بحضرتك فى اى وقت

  39. اخى الكريم انا من مصر و معى فيزا تراڤيل تشويس من CIB ( ماستر كارد ) هل يمكن ربطها بحساب باى بال و السحب عن طريقها من اى صراف آلى ؟

  40. نعم اخى العزيز يمكنك سحب الاموال من سكريل الى حسابك البنكى فى مصر ولكن
    السحب من سكريل الى مصر فقط باليورو ولذلك ان كان الحساب بالدولار سيتم اضافة رسوم تحويل عملة ويتم التحويل باليورو
    ونعم اخى يلزمك حساب بنكى باليورو لتستقبل علية يمكنك فتحة مثلا فى بنك القاهرة ثم تستقبل علية
    لاى استفسار اخر اهلا بك اخى العزيز فى اى وقت

  41. لو سمحت لو انا عندى حساب فى سكريل و به مبلغ من المال باليورو او الدولار هل يمكن سحب هذا المبلغ باليورو او الدولار على حسابى البنكى المحلى؟ و هل يلزم فتح حساب دولارى او باليورو لكي استقبل عليه هذا المبلغ؟ و شكرا جزيلا.

  42. اخى العزيز ان كنت تقصد على الباى بال فليس هناك شحن للحساب فقط قم بعمل الحساب ثم اربط بة الفيزا الخاصة بك واستخدم اى مبلغ تريدة ولكن ان كنت تريد شحن المبلغ بالدولار على بنك الكترونى يمكنك عمل حساب VIP فى بنك سكريل وشحنة من خلال الفيزا او من خلال تحويل بنكى لتصل الى حدود 90 الف يورو كل 3 شهور وللمزيد اخى العزيز عن سكريل فشرحة موجود هنا على المدونة
    تحيااتى

  43. كيف افتح حساب بي مبلغ 20 الف دولار

  44. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    جزاكم الله خيرا مثلة واهلا بحضرتك فى اى وقت
    للاسف لا توجد اى طريقة مباشرة لاستلام الاموال من البنوك الالكترونية بالدولار فى مصر
    فالسحب من بايونير فقط بالجنية المصرى سواء من خلال الماستر كارد او من خلال التحويل الى الحساب البنكى
    السحب من نتلر فقط بالجنية من خلال الصراف ولا يدعم التحويل البنكى فى مصر
    السحب من سكريل باليورو الى الحساب البنكى فى مصر – قد يكون هذا الحل الافضل حاليا ان كان يمكنك الاستلام على سكريل ثم تقوم بتحويلة الى حساب بنكى باليورو هنا فى مصر مثل حساب بنكى باليورو على بنك القاهرة – رسومة قليلة – واعتبرة افضل للاخبار القوية والتى تشير الى زيادة سعر العملات مقابل الجنية الفترة القادمة وبالتالى زيادة سعر الدولار واليورو مقابل الجنية المصرى وبالتالى يمكنك الاستفادة من هذة الزيادة وحتى ان لم يحدث زيادة فالاستلام باليورو افضل بكثير من الجنية المصرى
    بخصوص الطرق الغير مباشرة لاستلام اموالك بالدولار هنا فى مصر من البنوك الالكتورنية ولكن يجب ان نحدد هل هى مجدية لك ام لا على حسب حجم المبلغ الذى تريد استلامة مقابل العمولات التى سيتم دفعها
    اولا من خلال الوسيط المالى – مثل وسطاء ترايدنت المعتمدين – تقوم بارسال المبلغ اليهم من البنك الالكترونى او من الموقع وسيقوم هو بارسال المقابل لك بالدولار سواء من خلال ويسترن يونيون او مونى جرام او تحويل بنكى مع اخذ عمولة من 3% الى 5% للوسيط بجانب عمولة الويسترن او المونى جرام
    ثانيا من خلال استخدام المواقع التى تقوم بارسال رصيدك كتحويل بنكى بالدولار وكمثال موقع بيع البتكوين bitstamp فتقوم بشراء البتكوين من خلال الماسر كارد الخاصة بالبنك الالكترونى مثل نتلر او بايونير من مواقع بيع وشراء البتكوين ثم اعادة بيعة على الموقع وسحب رصيدك من خلال تحويل بنكى بالدولار وهنا بجانب عمولات الموقع يجب ان تنتبة الى سعر البتكوين نفسة وتتابعة جيدا حتى لا تشترية فى فترة هبوط فى سعر البتكوين
    بالاضافة الى عدد من الطرق الغير مباشرة الاخرى والتى تعتمد على وجود صديق لك خارج مصر
    ارجو ان يكون الامر اصبح اوضح ولاى استفسار اخر اتشرف بحضرتك فى اى وقت هنا او على رسائل صفحة الفيس بوك

  45. السلام عليكم
    انا اعمل freelancer ولدي رصيد بالدولار اريد سحبه بالدولار ايضا بدون تحويله للجنيه المصري من خلال بطاقة انترنت بنكية او من خلال بطاقة بايونير .
    هل هناك حل ؟ مع العلم بأنه لايوجد صراف الي في مصر يتيح السحب بالدولار
    ارجو الرد وجزاكم الله كل خير

  46. اهلا بك اخى العزيز
    اولا اخى بايونير يرسل على حسب عملة الدولة المرسل لها ولذلك سيرسل الى حسابك هنا فى مصر بالجنية المصرى
    اخى العزيز ان كان حسابك الباى بال مصرى فلا طريق امامك الا ان تقوم بسحبها من خلال الحساب البنكى لبايونير ان تم قبولة ثم تسحبها بماستر كارد بايونير من اى صراف وان اردتها بالدولار يمكنك ارسال رصيد بايونير الى اى صديقك فى السعودية ويسحبها هو بالريال ثم يقوم بتحويلها الى حسابك الدولارى او الاستعانة بوسيط مالى ..
    ولكن ان تم رفض الحساب البنكى الامريكى لبايونير يمكنك الاستعانة بفيزا ديكساى باى وسحب الرصيد بالدولار اليها ثم ارسالة الى حساب صديقك فى السعودية ليرسلة مرة اخرى اليك
    ولكن فى الاخير اخى يجب ان تقوم بحساب العمولات جيدا فربما تكون العمولات اعلى بكثير من ان تستخدم اى فيزا ائتمانية مصرية والسحب بها بالجنية المصرى
    تحياتى اخى العزيز ولاى استفسار اخر اتشرف بك هنا او على رسائل صفحة الفيس بوك

  47. انا عندي حساب جاري بالدولار في البنك … حابب ارسل الاموال اللي عندي على الباي بال ع الحساب الجاري دا باي طريقة
    ايه افضل طريقة
    – اعمل حساب Pyoneer امريكي وابعت من خلاله ع الحساب المصري ؟
    – ابعت ع حساب في السعودية وهو يسحبه بالدولار ويبعتهملي ؟
    انا عايز احول كل اللي عندي ع الباي بال ع حسابي في مصر
    في انتظار ردك اخي

  48. للاسف اخى العزيز تم بالفعل ايقاف استلام الاموال على فيزا البريد المصرى
    ويمكن استخدامها فى اى شىء اخر حتى انتهاء صلاحيتها فى شهر 12 القادم
    تحياتى اخى العزيز

  49. الشكر لله وحضرتك شرفتنى بزيارتك للمدونة
    رسوم الاستقبال اخى العزيز على الباى بال تختلف اذا كان الاستقبال محليا او من حساب خارج مصر
    فرسوم الاستقبال محليا للمبالغ اقل من 2500 يورو تكون 3.4% + 0.35
    وغير محليا تكون 3.9% + 0.30 ايضا للمبالغ اقل من 2500 يورو
    وبخصوص رسوم السحب الى الفيزا تكون 5 دولار على كل المبلغ ومجانا اذا كان السحب لحساب بنكى امريكى كالذى يوفرة بايونير مثلا
    لمعرفة تفاصيل اكثر اخى العزيز عن رسوم الباى بال وباقى البنوك الالكترونية الاخرى من هنا
    https://www.e3rf.net/2016/04/paypal-fee-and-ebanks-fees.html
    خالص تحياتى اخى العزيز ولاى استفسار اخر اتشرف بك فى اى وقت

  50. جزاكم الله خيرا مثلة اخى العزيز واتشرف بحضرتك فى اى وقت
    للاسف اخى العزيز حتى مع وجود الطرق لن تستفاد من ذلك نظرا لان كل البنوك الان اصبحت تضع حد ضعيف جدا للشراء بالدولار ومع هذا الحد الضعيف والتعامل مع مبالغ صغيرة ستجد انة بعد خصم العمولات والرسوم المختلفة انة لا فائدة من فرق سعر الدولار
    لاى استفسار اخر او للتوضيح اكثر اخى العزيز اتشرف بالتواصل معك من خلال رسائل صفحة الفيس بوك
    خالص تحياتى اخى العزيز

  51. لو سمحت اخى انا مصرى ولكن اري ان أسأل هل سينتهى خدمة البريد المصرى للبابال فى 12/2016 ام انه محتمل

  52. فى البداية أحب أشكر حضرتك على المجهود الرائع – من أكتر المواضيع اللى فادتنى فى موضوع الباى بال والمعاملات الالكترونية ,
    عندى سؤال بسيط – انا حاليا عندى حسلب باى بال مصرى ورابطه بماستر كارد HSBC , طبعا لازم اربطه ببطاقة ائتمانية فيزا لتفعيل السحب والاستقبال .
    سؤالى ما هى تكاليف استقبال الأموال على حساب الباى بال بتاعى – عرفت ان ممكن اى حد يحول لى فلوس عن طريق الايميل فقط ودى خاصية فى باى بال – رسوم استلامها فى حسابى قد ايه ؟
    وهل بعد الاستلام , الرسوم كام عشان احولها على الكريدت كارد بتاعى المربوط بحساب الباى بال .

  53. مجهود خرافي جزاك الله خيرا
    عندي سؤال في ظل الاوضاع اللي احنا فيها في مصر و ارتفاع سعر الدولار الي حوالي 12.5 هل في طريقة نقدر نستفيد منها
    يعني مثلا تحويل الأموال علي باي بال و اعادة تحويلها إلى خمسات مثلا و بعد كده تحول علي ويسترن يونيون مثلا و نستسلم دولار
    فاهم قصدي يعني احنا كده اخذنا الدولار بسعر البنك و و نحولوا بسعر السوق السوداء بعد خصم العمولات
    وهل ممكن نستفيد مثلا بحد الشراء اليومي من علي النت في كده

  54. اهلا بك اخى العزيز وجزاكم الله خيرا مثلة
    للاسف فعلا تم ايقاف السحب من الباى بال على فيزا البريد المصرى
    حاليا السحب من الباى بال اما
    الحساب البنكى لبايونير – افضل حل اذا تم قبول حسابك فيختلف على حسب الحساب البنكى الامريكى الموجود فى بايونير
    ديكسى باى
    جارى التأكد من بعض انواع الفيزا الاخرى التى مازالت تعمل وسيتم تحديثها فى الموضوع ان شاء الله …

  55. روحت البريد المصري عشان اشتري فيزا الشباب ولذيادة التأكيد اتصلك بالدعم الفني الخاص بفيزا البريد المصري وبسؤاله عن امكانية السحب من باي بال قالي ان سحب الاموال من باي بال عبر فيزا البريد المصري متوقفه حاليا من البنك المركزي .. ارجو توضيح كيفية سحب هذه الاموال من هذا الباي بال في مصر .. وجزاكم الله خيرا

  56. اهلا بيك اخى العزيز
    من يتعامل على الانترنت اخى العزيز فى المواقع الربحية او لدية متجر الكترونى واسباب اخرى كثيرة يحتاج الى حساب فى بنك الكترونى وهو موقع وسيط ليستلم اموالة علية ثم يستطيع سحبها الى الفيزا او حسابة البنكى فى دولتة نظرا لان هناك كثير من المواقع لا تدعم التحويل الى حسابك البنكى المحلى والموضوع محاولة لمعرفة اهم طرق سحب الاموال من الباى بال لانة اشهر بنك الكترونى ويستخدمة كل من يريد ارسال واستقبال الاموال على الانترنت..
    ان كان هناك اخى شىء اخر غير مفهوم اتشرف بالتواصل معك فى اى وقت سواء هنا او على رسائل صفحة الفيس بوك …تحياتى اخى العزيز

  57. بعد اذن حضرتك انا مش فاهم الموضوع من أساسه ايه فايدته ويستخدم فى ايه

  58. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اخى العزيز اى رصيد يصل الي حسابك فى بايونير سواء من الشركاء او الى الحساب البنكى الامريكى يكون تلقائيا فى رصيد بطاقة ماستر كارد بايونير يمكنك سحبها من اى صراف ..

  59. السلام عليكم
    هو انا لو حولت اموالى من بايبال الى حسابى فى بايونير اقدر احول الاموال الى البطاقة الخاصة ببنك بايونير واستلمها من اى صرافة

  60. للاسف فعلا خلال اليومين اللى فاتوا اترفضت عمليات سحب على فيزا البريد مع بعض الاخوة واتقال ان دة قرار من البنك المركزى وهيكون على كل البطاقات مسبقة الدفع لكن لسة التأكيد وتفاصيل الموضوع مش واضحة هل هيكون على كل المسبق ومنها ديكسى باى ولا على بطاقات البنوك المصرية بس ولا اية بالظبط ولا هترجع تستقبل فيزا البريد تانى….بس الظاهر ان للاسف فعلا باى بال مصر مش هيبقى فى حل غير البطاقات الائتنمانية ومشاكلها وشروطها او ديكسى باى بمصاريفها الكتير وخدمة عملائها السيئة جداااا ..

  61. هل البريد المصرى الغى التعاقد معى باى بال او لم يعد ممكن ارسال واستقبال الاموال وشكرا

  62. اهلا بك اخى العزيز
    الايداع يتم بالجنية المصرى فى فيزا البريد ثم يتم تحويلة اثناء تفعيل الفيزا على الباى بال …مع ملاحظة ان الحد الادنى لشحن فيزا البريد هو 100 جنية ….

  63. هل لتفعيل الحساب انا اعرف انه سيتم خصم من دولار الى 1.5 دولار هل هذا المال يتم ايداعه فى فيزا البريد المصرى بالدولار ام بالجنيه وشكرا

  64. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بحضرتك ..حضرتك بتشحن بايونير الاول وبعد كدة بتربط الحساب البنكى او الماستر كارد لبايونير بالباى بال ..
    طرق شحن بايونير ممكن حضرت تعرفها من هنا
    https://www.e3rf.net/2016/02/payoneer-MasterCard-charge-activation.html
    بعد ما يكون فى رصيد فى البايونير بتدخل على الباى بال وبتختار من الصفحة الرئيسية او من المحفظة wallet
    add your bank account لاضافة الحساب البنكى
    او link a card لاضافة الماستر كارد
    بيرسلك الباى بال بعدها كود حضرتك بتدخلة تانى على الباى بال عشان تنشط الماستر او الحساب البنكى
    مع ملاحظة …مش كل حسابات بايونير بيقبلها الباى بال فلو اترفض حساب حضرتك مضطر لاستخدام بنك تانى زى نتلر مثلا …..
    دى خطوات سريعة لو فى اى مشكلة او حضرتك عايز اى توضيح اتفضل فى اى وقت هنا او على رسائل صفحة الفيس بوك
    https://www.facebook.com/e3rf.net
    تحياتى اخى العزيز

  65. السلام عليكم بالله عليكم حد يفيدني انا عملت حساب على paypal ومعايا payoneer وعايز اعمل ايداع في المواقع ومش عارف اعمل ايه؟؟؟

  66. الشكر لله واهلا بحضرتك فى اى وقت ..
    اولا لان بعض الاخوة لا يعرف خيار الارسال الى الاهل والاصدقاء لانة بالفعل غير متاح لنا
    هو خيار عند ارسال الاموال فى الباى بال لا تفرض علية رسوم ارسال ولكن فى حالة فقط كان الارسال من رصيدك على الباى بال او باستخدام رصيد الحساب البنكى وتفرض علية رسوم قليلة جدا عند استخدام الفيزا او الماستر المرتبط بالحساب عند الدفع ..ولكن المشكلة فى هذا النوع من الارسال انه لا يمكنك الغائة مرة اخرى او تقديم شكوى ضد من ارسلت لة وهذا طبيعى لانة المفترض انك تقوم بارسالة الى اصدقائك وعائلتك ولكن المشكلة ان بعض البائعين يستغل هذا الخيار بل ويقدم خصم لك اذا ارسلت لة بهذة الطريقة اولا ليتجنب الرسوم ثم ليضمن عدم استطاعتك تقديم شكوى باسترجاع المبلغ مستغلين عد معرفة البعض لذلك …
    ولذلك المشكلة ليست فى الباى بال او تفعيلة سواء باى بال مصر او باى بال اخر
    ولكن ما الا افهمة هو لماذا تقوم هذة المواقع التى اشرتى لها باستخدام هذة الطريقة فى ارسال الاموال وهى فى هذة الحالة غير قانونية لان المال المرسل مقابل عمل وبالتالى يجب فرض رسوم علية وليس لصديق او قريب !!
    وبصفة عامة اغلب مواقع العمل الحر المعروفة والموثوقة تقوم بالدفع اما من خلال الباى بال او سكريل او بايونير فيمكنكى استخدام الطريقة التى تناسبك مع ملاحظة انكى لن تواجهى مشكلة فى السحب من خلال الباى بال
    وارجو ان يفيدك هذا الموضوع لتوضيح اهم منصات العمل الحر العربية والاجنبية والتى لا توجد بها اى مشاكل فى عملية الدفع واستلام الارباح
    https://www.e3rf.net/2016/01/freelancer-guide.html

  67. مساء الخير اشكرك جدا يا استاذنا على المقال ده وكان ليا استفسار يائس جدا دلوقتي انا ديزاينر وبتعامل مع مواقع اجنبية وليا رصيد هناك فتحت اكاونت فى الباى بال وفعلته بالديكسي باى ووصلتنى البطاقة وكل شيء مفعل المشكلة هنا ان المواقع دى بترسل الفلوس باوبشن friends and family وده للاسف مش متاح للباى بال المصرى وبعد مراسلات بينى وبين المواقع بلغونى انهم ميقدروش يبعتوا بال goods اللى هو الاوبشن التانى فايه الحل حاليا علما ان دى كده مش مشكلة الوسيط اللى هو الديكسي باى دى كده مشكلة الباى بال فى مصر

  68. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بك اخى العزيز
    اولا اخى لن تنفع فيزا البريد فى تفعيل الباى بال امريكى فكما تقول اخى اختلاف البيانات..وللاسف اخى العزيز الدول الغير مدعومة ليس لها حلول اخرى لفتح حساب باسمك وقد يكون الحساب معرض للغلق ولذلك هذة الطرق هى حلول مؤقتة لاستلام الاموال على الباى بال مرات قليلة وليس باستمرار وبمبالغ ليست كبيرة وربما لا يتم غلق الحساب ..وكم ارجو ان يشاركنا احد الاخوة من لبيا او من دول غير مدعومة بحل اخر افضل قام بة وتجربتة ليستفاد منها الجميع ..

  69. السلام عليكم
    الاخ العزيز اشكرك على مجهوداتك الرائعه ولدى مشكله
    انا من ليبيا والباى بال لايدعم بلدى
    ومن خلال كلامك عرفت انه ممكن تفادى هذة المشكلة عن طريق فتح حساب باى بال امريكى وتفعيله عن طريق بايونير
    وهنا لدى سؤال هل سيغلق الحساب لاحقا لانه يفتح من بلد غير مدعوم
    ولكن لدى حل اخر ولست ادرى ان كان ممكن او لا وهو عمل حساب باى بال امريكى وتفعيله بفيزا بريد مصرى باسم صديق لى مثلا هل سيمكن التفعيل وذلك لاختلاف بيانان الحساب والفيزا وذلك للسحب والايداع هل يمكن ايداع وسحب بسهوله
    وما الحل لى انا بادى غير مدعوم واريد حساب باى بال سحب وايداع نقدى

  70. فعلا اخى العزيز للاسف بنحاول نحل فى عقد عندنا احنا بس .. والاولى ان يكون الوقت دة لزيادة ارباحك من الشغل نفسة مش ازاى نستلمة ..بس هنقول اية ..الله المستعان وربنا يصلح الحال

  71. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    الشكر لله اخى العزيز وتشرفت كثيرا بك واهلا بك فى اى وقت
    اولا ..لا يااخى العزيز هى قاعدة عامة لكل حسابات الباى بال مهما كانت الدولة فالسحب فقط اما عن طريق فيزا او عن طريق حساب بنكى امريكى ..بالطبع قد توجد بعض الاختلافات لبعض الدول ولكنى لم اجدها الا للولايات المتحدة فمثلا يمكن السحب من الباى بال فى امريكا عن طريق بطاقة باى بال ماستر كارد وعن طريق شيك بنكى ايضا .
    ثانيا اخى العزيز بخصوص الطرق البديلة فهناك بالطبع البنوك الالكترونية الاخرى مثل سكريل وبايونير وطرق السحب اسهل فيمكن استخدام سكريل طريقة للدفع فى الموقع حتى وان كان ليس لدية حساب سكريل ويمكنة الدفع من خلال الفيزا والماستر كارد وهو يوفر السحب بسهولة عن طريق التحويل الى اى حساب بنكى لاى دولة وليس حساب بنكى امريكى فقط كما يوفر ايضا ماستر كارد يمكنك الحصول عليها بسهولة ما دامت خارج الدولة العربية والشرق الاوسط والسحب رصيدك مباشرة من اى صراف وتعتبر رسوم سكريل من اقل الرسوم بين البنوك الالكترونية .. وبايونير ايضا يقدم خدمة تحويل الاموال من خلال خاصية credit card loading حتى لمن ليس لديهم حسابات بايونير من خلال الدفع ايضا بالفيزا او الماستر كارد .وهذة الطرق لا تتطلب سجل تجارى وبطاقة ضريبية لانة يمكنك استخدامها على حساب شخصى عكس حساب الباى بال اعمال والذى يطلب هذة المستندات ..وهناك بنوك ارضية ايضا توفر خدمة الدفع الالكترونى مثلا هنا فى مصر مثل البنك الاهلى المصرى وتستلم اموالك بالعملة التى تريدها سواء دولار او يورو واعتقد ان هناك بنوك فى كل دولة توفر هذة الخدمة – ولكن يتطلب العديد من المستندات واعتقد ايضا ان تكلفتها مرتفعة ..
    وحاليا اخى العزيز اقوم باعداد موضوع عن طرق الدفع الالكترونى للمواقع وطريقة استخدام البنوك الالكترونية المختلفة فى استلام الاموال للمواقع ولكل المهتمين بالعمل الحر والاختلاف بينهم فى الرسوم وان شاء الله سيتم نشرة مجرد الانتهاء منة نظرا لانة موضوع طويل نوعا ما …
    واخيرا اخى العزيز اتشرف بوجودك وتواصلك فى اى وقت من خلال التعليقات هنا او من خلال رسائل الفيس بوك ..خالص تحياتى اخى العزيز

  72. موضوع مفيدجدا
    وديما العقد عندنا احنا بس

  73. السلام عليكم ورحمة الله

    موضوع مميز وذات فائدة كبيرة …
    فكل الشكر والتقدير علي المجهود

    لدي استفسار .انا ادرس بالدنمارك ولدي حسابين بنكين سويد بنك ونودرا بنك وهذة اكبر البنوك الرسمية ..ولكن لدي ماستر كارت مرتبطة بحسابي البتكي وليس فيزا بنك .. فهل تفعيل خاصية استقبال الاموال من بنك paypal وسحبها للحساب البنكي المرتبط بالبطاقة الائتمانية ..ماستر كارد ..
    ممكن او يجب التفعيل بفيزا بنك؟؟؟ انا قراءات انه لايمكن التفعيل الا بفيزا بنك بموضوعك الرائع ولكن لا اعلم هل فقط بالتعامل من بنوك مصر والدول العربية او ان التفعيل بفيزا بنك يشمل كل الدول والبنوك بالعالم؟

    استفسار اخر كما اوضحت بموضوعك الرائع اخي الفاضل . بحلول التعامل مع بنك باي بيل ……هل توجد حلول للدفع بديلة .مثل استخدام الدفع عبر الفيزا بنك مباشر من الموقع …بمعني هل استطيع اذا قمت ببيع خدمة من موقعي لعميل ان اضيف خيار الدفع عبر الفيزا والماستر كار مباشر …كما يوجد بالمواقع التجارية الكبري ..؟؟ اما ان هذا الخيار يجب ان يتم من خلال سجل تجاري وبطاقة ضريبة ؟؟؟؟ …

    اخيرا هل توجد نصيحة اخي تقدمها لي لحلول الدفع الاسهل ..حيث لدي موقع الكرتوني لبيع خدمات محددة ..واتعامل احيانا بوسترن يونيون او التحويل البنكي المباشر …ولكنها مكلفها علي العميل وليست سهلة ومتوفرة لكل العملاء ؟؟

    اخيرا تحياتي لك ولموقعك الرائع وسعيد جدا بالتعرف علي موقعك ومدونتك

  74. الشكر لله اخى العزيز واتشرف بوجودك فى اى وقت .بالفعل احاول اخى منذ فترة ايجاد اى طريقة مناسبة ومصاريف معقولة لاستلام الدولار ولكن بالفعل الموضوع فى مصر صعب جدا ربنا يسهل ان شاء الله تظهر اى فكرة او طريقة لان فعلا كلنا هنا فى مصر محتاجينها ضرورى ..جزيل الشكر لدعمك اخى العزيز والتسجيل من خلال رابطى ..خالص تحياتى وامنياتى لك بالتوفيق والنجاح

  75. شكرا اخى الفاضل .. انا جبت بالامس و كلامك صحيح .. و انا قمت بعمل البايونير بالامس و استخدم رابط الذى يمنحك ال 25$ و هذا اقل شئ لك .. و ايضا لاستفايد انا ايضا .

    بالتوفيق للجميع و ارجوا يا اخى الفاضل تاكيد مووضع امكانيه السحب بالدولار .. شوف اى حل .

  76. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بك اخى العزيز ..ارجو اولا ان تتأكد من حكم التعامل مع الشركة فاغلب شركات الفوركس كما اعرف تتعامل بعقود مقابل الفروقات CFD وهو حرام شرعا فاقرأ هذة المقالة اولا اخى كانت على اكاديمية حسوب وكانت تخص موقع ايتورو والتداول بعقود الفروقات بصفة عامة قبل ان تبدأ فى التداول
    http://bit.ly/1OGcB2C

    ثانيا اخى بخصوص التعامل الالكترونى وطرق الشحن والايداع فان كان الموقع يدعم سكريل فهذا هو الحل المناسب ولكن سوف تحتاج الى عمل 2 ماستر كارد مسبق الدفع حتى تستطيع شحن الحساب 1000 دولار لان حد السحن بالفيزا الواحدة 805 دولار عندما يكون مفعل وهو امر سهل حيث يمكنك الذهاب الى اى بنك وطلب ماستر كارد مسبق الدفع وسوف تستلمها خلال نفس اليوم ماعدا الاهلى المصرى تستلمها بعد اسبوعين او ثلاثة ثم تقوم بشحن حسابك فى سكريل ويمكنك معرفة البنوك المصرية التى توفر الماستر كارد مسبقة الدفع من هنا
    https://www.e3rf.net/2016/01/ways-to-get-master-card-and-visa.html
    بعد حصولك على الفيزا ستقوم بشحن الحساب مع رسوم 1.9 % وبخصوص الايداع فى الموقع يحددة الموقع وقد يكون مجانا ولكن رسوم ارسال الاموال على سكريل بصفة عامة 1% ويمكنك اخى العزيز معرفة باقى كل الرسوم بالتفصيل من هنا
    https://www.e3rf.net/2016/04/paypal-fee-and-ebanks-fees.html
    واخيرا اخى العزيز بخصوص استخراج الفيزا فالفيزا مسبقة الدفع لا تتطلب اى شروط ولا تطلب حتى ان يكون لديك حساب فى البنك ..وعمل حساب بنكى يكون لة حد ادنى وتحصل من خلالة على فيزا خصم مباشر ولا يطلب تحويل الراتب ولكن الفيزا الائتمانية فقط هى التى تطلب تحويل راتب او شهادات استثمار وانصحك بالابتعاد عنها تماما ..

  77. الشكر لله اخى العزيز واتشرف بك فى اى وقت
    تقديم الطلب للحصول على ماستر كارد فى سكريل موجود فى كل الحسابات ولكن ما اعرفة انة لا يتم قبول الطلب و اصدار اى بطاقة للدول العربية ومنطقة الشرق الاوسط الا اذا كان عميل VIP اى لة معدل كبير فى التعاملات المالية يبدأ من 6000 يورو خلال 90 يوم للحساب البرونزى وصولا الى 90000 يورو خلال 90 يوم للحساب الماسى ..تحياتى اخى العزيز

  78. شكرا لك اخى الفاضل على الرد و الوضوح و اهم شئ "سعه صدرك" .. و استفسارى اسف جدا .. معنى ذلك ان افضل شئ بالنسبه للعمل الحر و وصول الفلوس سريعا .. هو بايونير ؟؟

    انا املك حساب فى اسكيلر شخصى وهو قديم .. و ليس به فلوس و كنت تارك له حتى ربع ساعه و قمت بفتحه و تجديده مرة اخرى ووجدت انه يقول لى يمكن الحصول على الماستر كارد فيزا .. فهل اكمل ولا لا ؟؟

    و شكرا لك

  79. السلام عليكم اخى ممكن حضرتك تنصحني انا عاوز افتح حساب فى شركة وساطة فوركس nsfx و طلبوا منى اعمل حساب بنكى و مش عارف اعمله فى أى بنك سألت فى بنك مصر إجراءاته صعبة و تأخر كشف الحساب البنكي لستة شهور ثم سألت فى بنك القاهرة ماستر كارد لا يحول فى المرة الواحدة إلا 5000 جنيه و انا عاوز افتح حساب بالف دولار سالت فى بنك qnb قالولي ممكن تعمل بالدولار و تستقبل بالدولار لكن مش عارف اذا كان عندهم مشكلة مع شركات الفوركس و لو كان كذلك ممكن احول من خلال سكريل لأن موظف الدعم فى الشركة قالى جرب تحول بعد ما تعمل حساب لكن مش متأكد اذا كان هينفع بماذا تنصحنى اعمل فى بنك القاهرة الحساب بالجنيه و بالتالى هستقبل بالجنيه ولا اعمل فى qnb حساب بالدولار علشان استقبل بالدولار و هل توجد مشكلة فى التحويل من qnb لتحويل الألف دولار للشركة و لو وجدت مشكلة ممكن احول عن طريق سكريل وما هى الرسوم حينئذ و هل لازم اعمل فيزا فى qnb و لا ممكن احول من الحساب مباشرة وهل لعمل الفيزا سيطلبوا تحويل مرتب أو شهادات استثمار ولا علشان انا عامل حساب بالف دولار عندهم مش هيطلبوا ذلك ارجو الإفادة من حضرتك فى أقرب وقت و شكرا

  80. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    جزاكم الله خيرا مثلة اخى العزيز وتشرفت كثيرا بك على المدونة واتمنى لك مزيد من النجاح والتوفيق على مواقع العمل الحر
    اولا اخى العزيز لم يؤكد اى احد استلامة وسحبة من الباى بال على بطاقة خصم مباشر من اى بنك مصرى
    ولكن ما تم تجربتة والنجاح فى السحب من خلالة
    فيزا ديكسى باى ..فيزا البريد المصرى مسبق الدفع .اى فيزا ائتمانية من اى بنك مصرى ..وحاليا بعض الاخوة يؤكد نجاح تجربتة فى السحب من فيزا انترنت بنك مصر ولكن للاسف يستقبل ويسحب من الباى بال ولكن لا يمكنة السحب من البطاقة كاش ولكن فقط فى الشراء من الانترنت
    وثانيا اخى العزيز اغلب مواقع العمل الحر توفر السحب عن طريق بايونير واعتبرة الافضل حتى لو كانت العمولة مرتفعة نوعا ما عن سكريل او باقى البنوك الالكترونية لسببين اولا انة يمكنك السحب من ماستر كارد بايونير من اى صراف وثانيا تسحب بدون اى مشاكل من اى دولة دون حساب ودون السؤال عن مصدر الاموال – لان سكريل ان لم تكن عميل VIP وتحصل على ماستر كارد لن تستلم الا من خلال التحويل الى حساب بنكى وحاليا توجد بعض ( وهنا بعض وليس كل وتختلف من بنك لاخر ومن موظف لاخر ) عن تكرار التحويل او استلام مبالغ كبيرة يسأل عن مصدر الاموال وحينما تخبرة بانة من اعمال حرة على الانترنت سوف يطالبك بسجل ضريبى – هذا ما حدث مع البعض وانتشر على بعض المواقع الفترة الماضية – وبخصوص نيتلر فهو ممتاز ايضا ولة ماستر كارد ولكنى اعتقد ان انتشارة ضعيف مع مواقع العمل الحر عكس بايونير وسكريل ..
    وثالثا اخى احد الاخوة فى تعليق سابق اخبر بالفعل انة يمكنك عمل فيزا بالدولار والسحب من الصراف ايضا بالدولار من خلال AIB وعلى حسب تجربة الاخ الكريم فهو الوحيد الذى يسمح بذلك ولكن طالبة بسجل ضريبى ان كان مصدر الاموال عمل حر –
    واخيرا اخى العزيز اتشرف بالتواصل معك فى اى وقت وسارسل لك على بريدك الالكترونى وان امكنك التواصل معى على صفحة الفيس بوك فيسعدنى واتشرف بك كثيرا
    http://www.facebook.com/e3rf.net

  81. السلام عليكم ..
    اخى الفاضل .. اولا فعلا بلا مجامله انت قمت بعمل مجهود وافر فعلا فى عرض المشاكل ربنا يجازيك خيرا فى ذلك .. و فعلا انا من خلال مراجعتى لما وضعته بدءت افهم القصه كويس .. و افتكر انى قولت بدءت . هههههه

    اولا تجربتى : سوف اعرض بشكل نقط علشان الوضوح
    – بنكى HSBC
    – مفعل على PAYPAL فيزا debit
    – الدعم الفنى فى باى بال قالى ان مفيش غير 3 بنوك فقط ينفع انهم يستقبلوا الفلوس على بطاقه debit فى مصر و هما HSBC و بنك مصر و بنك كريدى اجريكول
    – حولت من اسبوع فقط اى بتاريخ 13/5/2016 مبلغ 165$
    – بعد 3 ايام تم رفض التحويل !!! و رجعت الفلوس مرة اخرى للباى بال !!!
    – انا عملت استفسار علشان افهم ماذا حدث فى باى بال و مستنى الرد.
    – نتيجه التجربه : فشلت فى HSBC

    ثانيا:
    ما اريد ان اقوم به :
    – انا اعمل الان من المنزل من خلال مواقع الFreelancer المتعددة و اريد ان اقلل الوقت الذى يصلنى فيه الفلوس. فسؤالى انا اريد اسرع خطوة و اقل عمولات و اسرع وسيله لاتاحه الفلوس للسحب (اعتقد افضل وسيله هى بنك الكتورنى يمنحك فيزا خاصه به ) و الله اعلم:
    هل نستخدم :
    1- باى بال
    2- نيتلر
    3 سكلير

    ثالثا:
    – لو رشقت فى الباى بال هذا ما انا فيه الان .. فاخر تحديث للمعلومات التى لديك هو استخدام البريد المصرى اولا و ثانيا دكسى باى او هناك اى اختلافات.

    رابعا:
    – انا مبرمج كمبيوتر و اقوم بعمل مواقع و شغل عالى يعجبك يا كبير .. و عندى فكرة كدة عايز اخد رايك فيها بخصوص استلام الفلوس من النبوك الالكترونيه بالدولار $$ معرفش اذا كانت معموله ولا بس معلش اسمحلى مش حينفع عرض الفكرة هنا كدة .. فاذا امكن التواصل اكون شاكر جدا .. الميل
    ahmed_somir@hotmail.com ارجوا وضع subject اسم الموقع

    و اسف جدا جدا على ازعاجك و الاطاله و شكرا لك جدا ..

  82. عذرا اخى العزيز على التأخير فى الرد واشكرك جزيل الشكرعلى تعليقك الطيب والمحفز ويشرفنى اخى التواصل معك على رسائل صفحة الفيس بوك للمزيد من طرق التواصل سواء هاتفيا او على الواتس اب …تحياتى اخى العزيز
    https://www.facebook.com/e3rf.net

  83. أرجو الرد أخى العزيز

  84. هل من الممكن أتواصل معك أخى هاتفيا

  85. شكرا لك أخى لك كل التقدير والشكر على موضوعك الأكثر من رائع وتعجز كلماتى عن وصفك ووصف جمال موضوعك وردودك على التعليقات وأنت أفدتنى كثيرا ولك كل الحترام والتقدير على وقتك ومجهودك الرائع

  86. الشكر لله اخى العزيز واهلا بك فى اى وقت
    نعم اخى يوجد رسوم على شحن نتلر من الفيزا تصل الى 2.95% كما ان البنك يضع رسوم على تحويل العملة 3.5%
    وعندما تكون الاموال كرصيد لك فى نتلر يمكنك سحبها باستخدام ماستر كارد نتلر من اى صراف مع رسوم 1.75% ورسوم تحويل عملة 3.39%
    للتعرف اخى اكثر على رسوم نتلر وباقى البنوك الالكترونية خلال هذا الموضوع
    https://www.e3rf.net/2016/04/paypal-fee-and-ebanks-fees.html
    تحياتى اخى العزيز

  87. شكرا جزيلا على ردكم و هل سيكون هناك فؤائد او مصاريف عند السحب بماستر نتلر (( من حسابى بالجنيه المصرى فى البنك الاهلى )) خارج مصر ؟ و كيف يتم حساب قيمة التحويل فى العمله لو تم السحب مثلا بالدرهم فى دبى ؟ و شكرا شكرا شكرا

  88. اهلا بك اخى العزيز
    اولا من جهة الايداع لا مشكلة فاى فيزا لاى بنك ستتمكن من استخدامها للايداع فى البنوك الالكترونية دون مشاكل ولكن المشكلة هنا فى السحب
    اولا لا توجد فيزا ستوفر لك السحب بالدولار من الباى بال سواء فيزا البريد او اى فيزا ائتمانية لاى بنك ونتلر تسحب بالجنية المصرى من الصراف فقط ولا يدعم التحويل البنكى وسكريل يدعم التحويل البنكى ولكن باليورو فقط وبايونير يدعم التحويل البنكى ولكن بالجنية فقط والسحب من الصراف ايضا بالجنية ..للاسف اخى العزيز محاولة استلام اى مبالغ فى مصر بالدولار صعبة جدا عن طريق البنوك الالكترونية ولا تتمكن من استلام اموال بالدولار الا اذا كانت تحويل مباشر او ويسترن ..واخيرا اخى فيزا مسبقة الدفع او خصم مباشر لا يمكنك استخدامها فى الاستلام من البنوك الاللكترونية ولكن يمكنك فقط الاستلام من خلال الفيزا الائتمانية او فيزا البريد المصرى مسبقة الدفع كل الناس او الشباب ..

  89. اهلا بك اخى العزيز
    لكى تسحب رصيد من حسابك من البنك الاهلى المصرى ستعتمد على فيزا الخصم المباشر الخاصة بك ولكن البنك الاهلى لا يسمح باستخدام الفيزا على الانترنت الا بعد طلب وتفعيل الخدمة ويمكن تقديم الطلب وسيتم تفعيل الفيزا للاستخدام على الانترنت خلال نفس اليوم فيمكن لوكيل عنك فى مصر ان يقدم لك الطلب ..
    الخطوة الثانية وهى عمل حساب فى بنك نتلر neteller.com وهو ايضا من البنوك القوية والمشهورة حيث لا يمكنك الاعتماد على الباى بال او اى بنك اخر وذلك لان البنك الاهلى لا يسمح باستخدام الفيزا الا من خلال المواقع التى تطلب سكيور كود والذى ستقوم بانشائة على الانترنت بعد تفعيل خدمة الانترنت للفيزا وسيعطوك الخطوات كاملة ..
    وهنا يمكنك طلب ماستر كارد نتلر وتستطيع سحب الرصيد منها من اى صراف قريب لديك ..
    ملحوظة هذة الخطوات خاصة فقط بالبنك الاهلى المصرى بالتحديد لان البنوك الاخرى يمكن استخدام الفيزا الخصم المباشر الخاصة بها بدون مشاكل فى كثير من المواقع ويتم ربطها بالباى بال بسهولة ..ولكنى فى الحقيقة اعتبرها نقطة ايجايبة للبنك وخاصة ان فيزا الخصم المباشر مرتبطة بالرصيد الكامل للحساب مما يستدعى زيادة الاحتياط والامن عند استخدامها على الانترنت …

  90. انا دلوقتى عامل حساب باى بال فى الكويت شخصى و رابط عليه بطاقة فيزا البنك الوطنى (اشحن بها للشراء) اعتقد يعنى مسبقة الدفع المهم عندى حساب بالجنيه المصرى فى البنك الاهلى فى مصر عاوز اجيب الفلوس دى الكويت يا ريت تقولى ازاى مع الشكر

  91. لو سمحت ماهو افضل بنك مصرى لفتح حساب فيه مع فيزا الخصم المباشر للايداع فى البنوك الالكترونية على الانترنت مثل نتلر او سكريل
    وكذلك السحب عليها او على الحساب البنكى المرتبط بها بالدولار وياحبذ لو تم استلام المال من البنك بالدولار وان اشترط الامر فتح حساب اضافى بالدولار
    آسف على الإطالة وشكراً

  92. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    نعم اخى العزيز يمكنك تفعيل الباى بال بها للشراء والدفع من خلالها على اى موقع بل عند اضافتها سيتم تفعيل الاستقبال الى حسابك من اى حساب باى بال اخر ولكن لن يمكنك استخدامها فى سحب رصيدك من الباى بال

  93. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بكى اختى الكريمة
    نعم يمكنكى الحصول على حساب بنكى امريكى من بايونير ولكن منذ فترة للاسف هناك مشاكل فى ربطة مع الباى بال وسحب الاموال من خلالة مع كثير من الحسابات التى حاولت ذلك الفترة الماضية وخاصة الحسابات العربية ..
    وبخصوص سحب الاموال من بايونير نعم يمكنكى السحب الى حسابك البنكى فى اى دولة ولكن بنفس عملة الدولة فلا تستلمى بالدولار فهنا فى مصر سحب الاموال فقط بالجنية المصرى الى اى حساب بنكى ..ولكن الميزة فقط فى السحب الى الحساب البنكى ان العمولة والرسوم اقل من السحب من خلال الماستر كارد لبايونير ..
    واخيرا يمكنكى حاليا عمل فيزا البريد المصرى مسبقة الدفع كل الناس او الشباب ب 30 جنية وربطها بالباى بال ويمكنك من خلالها سحب رصيد الباى بال بدون اى رسوم او عمولة وهى تعتبر الان افضل حل للسحب من الباى بال فى مصر فيمكنكى استخراجها من اى مكتب بريد رئيسى وان كانت الكمية انتهت حاولى مع مكتب اخر لحين توفر حل اخر افضل عند ايقاف اصدارها وانتهائها شهر 12 القادم بديلا عن ديكسى باى ورسومها المرتفعة ..

  94. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. معلش سؤال كده بره الموضوع .. انا دلوئتي معايا فيزا انترنت من بنك مصر وعايز أدفع من خلال حساب الباي بال .. ينفع ولا لأ؟

  95. السلام عليكم. انا جديدة ف موضوع البنوك الالكترونية وكدة و عندى استفسار بالنسبة لبايونير انا عرفت انه بيديلك حساب بنك امريكي و بتقدر تربطه على باي بال طيب انا لو ربطته علي باي باى هقدر احول علي الحساب الامريكي ده فلوسي اللى ف باي بال يعنى احول رصيدي اللى ف باي باي على رصيدى ف حساب البنك الامريكي اللى بيديهولى بايونير تمامز طيب انا ممكن افتح اى حساب بنكى هنا جارى مثلا ب 500 جنيه او حاجة و بعد كدة اطلب من بايونير انه يحولى رصيدي ده اللى عنده الى رصيدى ف حسابى البنكى هنا بالعملة اللى عاوزاها. كما هو موضح ف الرابط التالى
    https://www.payoneer.com/products/local-bank-withdrawal/
    هل انا فاهمة صح؟
    لو الطريقة دى ممكنة اظنها هتوفر على الناس الكثير من المصروفات و اظنها بتتيح استقبال الاموال بالدولار
    شكرا جزيلا

  96. السلام عليكم. انا جديدة ف موضوع البنوك الالكترونية وكدة و عندى استفسار بالنسبة لبايونير انا عرفت انه بيديلك حساب بنك امريكي و بتقدر تربطه على باي بال طيب انا لو ربطته علي باي باى هقدر احول علي الحساب الامريكي ده فلوسي اللى ف باي بال يعنى احول رصيدي اللى ف باي باي على رصيدى ف حساب البنك الامريكي اللى بيديهولى بايونير تمامز طيب انا ممكن افتح اى حساب بنكى هنا جارى مثلا ب 500 جنيه او حاجة و بعد كدة اطلب من بايونير انه يحولى رصيدي ده اللى عنده الى رصيدى ف حسابى البنكى هنا بالعملة اللى عاوزاها. كما هو موضح ف الرابط التالى
    https://www.payoneer.com/products/local-bank-withdrawal/

  97. هناك بنك وحيد في مصر لديه ماكينات سحب بالدولار هو المصرف العربي الدولي وممكن يصدر لك فيزا طالما لديك حساب لديه. المشكلة انهم ميعرفوش حاجة عن الباي بال ولما سألتهم عن إمكانية استقبال أموال على الفيزا الائتمانية الخاصة بهم. قلي انهم هيحسبوا فوائد على الفلوس اللي هسحبها كأنها ائتمان مش رصيد متحولي ولازم اردها في خلال 55 يوم وإلا اتحسب عليها فوائد- ودي متهيألي مشكلة في كل بطاقات الفيزا مع أي بنك آخر- وحذروني من أنه لو الفلوس المتحولة زادت عن القيمة المصدر بها البطاقة هيعتبر ده غسيل أموال. وكمان دخلوني في مسألة الضرائب والسجل التجاري طالما هي فلوس مقابل عمل. بصراحة خفت افتح الحساب رغم إغراء الماكينة التي بتسحب دولارات ويورو كمان.

  98. هناك بنك وحيد في مصر لديه ماكينات سحب بالدولار هو المصرف العربي الدولي وممكن يصدر لك فيزا طالما لديك حساب لديه. المشكلة انهم ميعرفوش حاجة عن الباي بال ولما سألتهم عن إمكانية استقبال أموال على الفيزا الائتمانية الخاصة بهم. قلي انهم هيحسبوا فوائد على الفلوس اللي هسحبها كأنها ائتمان مش رصيد متحولي ولازم اردها في خلال 55 يوم وإلا اتحسب عليها فوائد- ودي متهيألي مشكلة في كل بطاقات الفيزا مع أي بنك آخر- وحذروني من أنه لو الفلوس المتحولة زادت عن القيمة المصدر بها البطاقة هيعتبر ده غسيل أموال. وكمان دخلوني في مسألة الضرائب والسجل التجاري طالما هي فلوس مقابل عمل. بصراحة خفت افتح الحساب رغم إغراء الماكينة التي بتسحب دولارات ويورو كمان.

  99. جزاكم الله خيرا مثلة اختى الكريمة
    من الجيد جدا ان تقبل البطاقة التحويلات ولكن مازال ذلك سيكون مقتصر على بعض المواقع التى تدفع الى الفيزا او الماستر كارد ولكن للاسف بخصوص الباى بال هنا فهو اساسا لا يفعل الاستقبال الا من خلال فيزا والسحب ايضا يجب ان يكون الى فيزا .اذا تأكدى من ان بطاقة مسبق الدفع من الاهلى تقبل التحويلات فيجب اولا ان تقدمى طلب على فيزا مسبق الدفع وليس ماستر كارد ثم تقومى بربطها الى الباى بال حتى يتم تفعيل الاستقبال ….

  100. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بك اخى العزيز للاسف لا توجد طريقة لسحب المبلغ بالدولار ولكن كل الطرق المتاحة تعطى لك المبلغ بالجنية المصرى ..وكم اتمنى ان اعرف طريقة لذلك سواء من الباى بال او من البنوك الالكترونية الاخرى ولكن غير متاح سوى الجنية او اليورو كما فى سكريل

  101. السلام عليكم
    شكرا جزيلا للشرح الوافي لكن هناك نقطه اريد الاستفسار عن شئ مهم. ما هي الطريقه لسحب المبلغ بالدولار وليس بالمصري… هل هناك طريقه لذلك؟

  102. جزاكم الله خير
    انا سالت بنفسي على الكارت اللى معايا وهو ماستر كارد بري بيد ودخلت للموظف دخل على السيستم وقال لى انها تقبل التحويلات وانا ان شاء الله هجرب واقول لكم للاستفادة للكل

  103. ريما يقصدوا الفيزا الائتمانية وليست مسبقة الدفع او الخصم المباشر الرجاء التأكد من نوع الفيزا التى يخبرونك بانها تقبل التحويلات والافادة مرة اخرى لافادة الجميع ولكن على العموم اجد ان فيزا البريد الافضل حاليا لحين انتهائها لانها الاقل فى الرسوم ويمكن استخدامها مع باقى البنوك الالكترونية الاخرى وهى مسبقة الدفع الوحيدة التى تم التأكد منها وتجربتها فاذا قام الاهلى او اى بنك اخر بدعم الفيزا مسبقة الدفع للسحب من الباى بال فسيكون ايضا حل ممتاز …

  104. شكرا للرد ولكن انا للتوضيح ذهبت الى البنك الاهلى وسالت عن الاستقبال للمال فتح ااسيستم وقال تقبل التحويلات واكدت المعلومة من اكثر من موظف
    فهل اجرب معهم واذا تعذر اعمل فيزا البريد واربطها فهل ممكن
    وشكرا لكم

  105. اهلا بكى ..لتفعيل الاستقبال والسحب يجب تفعيل الباى بال بفيزا وبالتالى ماستر كارد الاهلى يمكنك استخدامها فقط من اجل تفعيل الباى بال للشراء .نعم فيزا البريد المصرى كل الناس او الشباب مسبقة الدفع تدعم السحب وتم تجربتها والتأكد منها ..

  106. انا معى ماستر كارد البنك الاهلى prepaid وتم الربط مع الباى بال ولم اجرب السحب لسه فهل احد جرب السحب من فيزا البريد المصرى ام لا
    وشكرا لكم

  107. اهلا بك اخى العزيز
    فعلا اخى المشكلة فى بطاقة البنك نفسها فبطاقة خصم مباشر بنك قطر الوطنى لا تقبل السحب من الباى بال .. مع تجربتى وتجربة العديد من الاخوة فكل بطاقات البنوك المصرية مسبقة الدفع والخصم المباشر لا تقبل السحب من الباى بال ولكن يمكنك فقط السحب من خلال البطاقات الائتمانية ..ولكن يمكنك عمل فيزا البريد المصرى مسبقة الدفع الشباب او كل الناس فهى مسبقة الدفع الوحيدة حتى الان التى تدعم السحب من الباى بال بدون رسوم وبرسوم اصدار 30 جنية فقط وباقى تفاصيلها بالموضوع …تحياتى اخى الكريم

  108. شكرا لمقالك المفيد،
    طيب انا رابط حسابي على باي بال ببطاقة qnb debit في مصر، ومتفعلة على الحساب، لكن لما عملت withdrawal، العملية اتعكست وتم إرجاع الأموال لحسابي مرة أخرى، ولما كلمت دعم باي بال قالولي إنها مشكلة بطاقة وإني أكلم البنك، لما كلمت البنك قالولي تقدر تستخدم البطاقة عادي!
    اعمل ايه؟

  109. اخى العزيز محمد تم عمل الفيزا وتجربة سحب مبلغ من الباى بال وتم السحب بنجاح فى خلال اقل من 3 ايام بخلاف ايام العطلات بدون رسوم من اى بريد ..او من اى صراف لاى بنك ممكن مع رسوم 8 جنية ..

  110. جزاكم الله خيرا مثلة اخى الكريم ..اذا كان الحساب كويتى والبطاقة ايضا كويتية فيجب التاكد من البنك نفسة مصدر البطاقة ان كان يقبل المواقع التى لا تطلب سكيور كود .. نواجة هذة المشكلة هنا فى مصر مع بطاقة البنك الاهلى خصم مباشر والذى يرفض كل المواقع التى ليس بها سكيور كود ولا يمكن استخدامها مع الباى بال ..اذا كان البنك لا يطلب ذلك فيجب ان تتواصل مع دعم الباى بال لمعرفة المشكلة ربما مشكلة تقنية مؤقتة ..ولكن حاول اضافتها اولا اخى العزيز الى الباى بال فى الشكل القديم للباى بال ربما يفيد الامر ان شاء الله – يمكنك ذلك بالضغط على
    old account view
    فى اسفل الصفحة عند اختيار اضافة فيزا جديدة …

  111. جزاك الله خير
    لدي بطاقة مسبقة الدفع وكل ما حاول أدخل البانات بيقول لي هذه البطاقة غير مقبولة. يُرجى استخدام بطاقة مختلفة.
    أيه الحل علما انني موجوج في الكويت

  112. جزاك الله خير
    لدي بطاقة مسبقة الدفع وكل ما حاول أدخل البانات بيقول لي هذه البطاقة غير مقبولة. يُرجى استخدام بطاقة مختلفة.
    أيه الحل علما انني موجوج في الكويت

  113. اهلا بك اخى العزيز واتشرف بك فى اى وقت
    اولا اخى العزيز لا يوجد شحن حساب فى الباى بال او اضافة رصيد بنفسك عكس البنوك الالكترونية الاخرى فالباى بال يقوم فقط بسحب المبلغ من الفيزا المرتبطة بة عند عملية الدفع على اى موقع الكترونى ..ولكن رصيد الباى بال يمكنك فقط الحصول علية من حساب باى بال اخر يقوم بارسال المبلغ اليك وهنا يتم وضعة فى رصيدك معلق لفترة ثم يكون متاح للسحب الا اذا طلبت من المرسل اليك ان يجعل التحويل مؤكد لاضافة الرصيد مباشرة فى حسابك ..وبخصوص رسوم الاستلام فى الباى بال
    من حساب داخل مصر
    3.4% + 0.35يورو فى حالة استقبال مبالغ اقل من 2500 يورو
    ومن حساب خارج مصر
    3.9%+ 0.30 دولار للمبالغ اقل من 2500 يورو
    فى حالة وجود رصيد لديك فى الباى بال يمكنك سحبة مرة اخرى اما من خلال حساب بنكى امريكى بدون مصاريف او الى الفيزا الخاصة بك ان كانت تدعم السحب مثل ديكسى باى برسوم 5 دولار ..
    تحياتى اخى العزيز

  114. الاخ العزيز المحترم
    شكرا جزيلا على المجهود الرائع وارجو منك توضيح بعض الامور
    اولا اذا قمت بسحب مبلغ من الفيزا الخاصه بى و المربوطه على حساب ال paypal وايداع المبلغ كرصيد فى حسابى على ال paypal على سبيل المثال
    سوف نقوم بسحب مبلغ ١٠٠٠ دولار من الفيزا وايداعهم فى حسابى على ال paypal هل هناك امكانيه استرداد المبلغ مره اخرى لاى ظروف وكيف سيتم تحويل المبلغ لى مره اخرى اذا اردت ذلك
    وهل هناك رسوم ومصاريف سوف اتحملها
    اولا عند سحب المبلغ من الفيزا وايداعه فى حساب ال paypal
    ثانيا عند رد المبلغ من حسابى على ال paypal
    وكيفيه رد المبلغ لى مره اخرى عند طلبى ذلك

    فى انتظار ردكم الكريم وشكرا على سعه صدرك

  115. شكرا لك اخى العزيز وعلى كلماتك الطيبة وجزك الله خيرا مثلة..
    اولا اخى الكريم اى فيزا او ماستر كارد من اى نوع يمكنك ربطة بالباى بال من اجل الدفع ولكن للسحب من الباى بال فقط فيزا ديكسى باى او اى فيزا ائتمانية من اى بنك مصرى وخاصة CIB الفيزا الاكثر استخداما وتجربة وفى خلال يومين او ثلاثة سيتم التأكد النهائى من فيزا البريد المصرى فى دعم السحب من الباى بال ..الرسوم الخاصة بديكسى باى كاملة مع باقى البنوك الالكترونية فى هذا الموضوع
    https://www.e3rf.net/2016/04/paypal-fee-and-ebanks-fees.html
    ثانيا اخى العزيز بخصوص الكروت مسبقة الدفع فيوجد اكثر من نوع يمكنك استخدامة للشراء على الانترنت مثل بطاقات البنك الاهلى وكريدى اجريكول و CIB وعدد من البنوك الاخرى كل التفاصيل الخاصة بكل نوع فيزا موجودة فى هذا الموضوع
    https://www.e3rf.net/2016/01/ways-to-get-master-card-and-visa.html
    تحياتى اخى الكريم واتشرف بك فى اى وقت هنا او على رسائل صفحة الفيس بوك

  116. أقسم بالله شهادة لله إن ده أفضل موضوع قرأته بخصوص الباي بال جزاك الله خيراً أخي الكريم .. عندي استفسار بسيط بخصوص الدفع والسحب .. هل هناك نوع فيزا أو ماستر كارد يدعم الدفع والسحب معاً من الباي بال وما هي شروط ورسوم إصدار هذا النوع من البطاقات؟ وما هي أسماء البنوك المصرية المتوفر بها هذا النوع؟ وكمان في سؤال بره الموضوع لو أنا عاوز أشتري كارت Prepaid ويكون متوفر وينفع أشتري بيه أونلاين بعيداً عن الباي بال ايه هي البنوك اللي ممكن تطلع لي النوع ده من الكروت وشروط إصدار الكارت؟

  117. أزال المؤلف هذا التعليق.

  118. نعم اخى واشكرك جزيل الشكر لان موضوعك للباى بال افادنى كثيرا ونجح معايا اخيرا تفعيل الباى بال تفعيل كامل استقبال وسحب بعد ما جربت انواع فيزا كتير ولم تنفع معى واخيرا فعلت بفيزا ديكسى باى تقبل تحياتى ليك واحترامى RAM AHM

  119. نعم اخى العزيز لتفعيل الباى بال للاستقبال يجب تفعيلة بفيزا ولكن يمكن استخدام اى فيزا لتفعيل الاستقبال ولكن قد تواجة بعض الحسابات مشكلة استقبال الاموال عند التفعيل بالفيزا اذا كان الحساب جديد ولم يقوم بعمل اعداد set up للحساب .. ولكن للسحب فعلا لا توجد سوى فيزا ديكسى باى والفيزا الائتمانية مثل CIB .ملحوظة اخيرة بخصوص فيزا ديبت خصم مباشر الاهلى المصرى لا يمكن اضافتها او تفعيل الباى بال بها لان الاهلى المصرى يرفض اى عملية لا تطلب السكيور كود ..ولكن ماستر كارد او فيزا الاهلى مسبق الدفع او الائتمانى يتم اضافتها للباى بال بدون مشاكل ….

  120. انا يا اخى قمت بتجربه فيزا 4u البنك العربى الافريقى وفيزا وماستر كارد ايضا ولكن جميعها بدون فائدة والفيزا الوحيدة التى جعلت حسابى يستقبل اموال هى فيزا ديكسى باى ويمكنك ايضا سحب النقود من اى atm

  121. يا اخى والله عن تجربتى الخاصه اقول لك ان حساب باى بال لا يمكن تفعيله لاستقبال النقود الا عن طريق فيزا ديكسى باى لانها من نوع فيزا وليست ماستر كارد اما بالنسبه لفيزا 4u البنك العربى الافريقى فهى لا تصلح ابدا لجعل الباى بال يستقبل اموال الحل اخى انك تقوم بطلب فيزا ديكسى باى من موقع كارد اكسبريس وتسجل الاول حساب فى موقع كارد اكسبريس وبعد كدة تعمل طلب للفيزا ديكسى باى بتاعه مصر واختار نظام الدفع عند استلام الفيزا يدا بيد واتأكد انك كاتب رقم موبايلك صح فى كارد اكسبريس لانهم فى اليوم اللى الفيزا هتوصلك هيتصلوا عليك من شركه ارامكس ويقولك ان هما فى الطريق ليك ومعاهم الفيزا بتاعتك ولما تستلمها هتفعل الباى بال بتاعك فى استقبال النقود من مواقع الربح وكمان هتقدر تسحب بالديكسى باى من اى atm فى مصر سهل جدا اتمنى اكون افدتك اخى

  122. شكرا لك اخى على الرد استملت الفيزا ديكسى باى وفعلت الباى بال واصبح الباى بال يتسقبل اموال من مواقع مثل ادفلاى وخمسات وسحبت بيها من atm بنك مصر والحمد لله محصلش مشكله فعلا واضح ان المشكله كانت خاصه فقط بحساب صديقى هذا مرة اخرى اشكرا جزيلا اخى

  123. اخى الفاضل انا معى فيزا سى اى بي ماستر كارد وفيزا فور يو البنك العربى الافريقى وتم تفعيلهم على الاكونت بايبال بنجاح ولكن لا استطيع استقبال النقود مطلقا نفس الوقت املك حساب توفير فى البنك الاهلى هل من الممكن ان اضيف الفيزا الخاصة بهذا الحساب على البايبال وبعدها استقبل النقود ام لا ارجو الرد وشكرا

  124. أزال المؤلف هذا التعليق.

  125. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    جزاكم الله خيرا اخى العزيز من مشاركة الفتوى لاهميتها فى هذا الموضوع بالتحديد وكنت ارسلت طلب فتوى الى دار الافتاء المصرية ايضا بخصوص استخدامها فى السحب والاستقبال فقط مع توضيح كل الظروف حول الاستلام من الباى بال ومنتظر الرد وسيتم مشاركتة وتحديثة فى الموضوع ان شاء الله بمجرد الرد حتى يكون حكم استعمال الكارت الائتمانى فى كل الاحوال واضح .. وحاليا ايضا اخى الكريم جارى التأكد من امكانية السحب من خلال فيزا البريد المصرى التى اكد البعض استخدامها فى السحب خلال الفترة الماضية وعند نجاح السحب منها ستكون الحل الافضل للسحب من الباى بال مصر وتغنى عن كل البطاقات الائتمانية وبطاقة ديكسى باى برسومها المرتفعة …

  126. السلام عليكم.. تأكدت بالفعل من حكم صدور الكارت الإئتماني أنه (حرام شرعاً) ولا يجوز حتى إصداره حتى إن تم سداد المبلغ في ميعاده قبل رسوم الربا.. وأنا بريء أمام الله مما قلت.. لذا وجب التوضيح

  127. شكرا لك اخى العزيز وجزاك الله خيرا عنا

  128. اهلا بك اخى العزيز وجزاكم الله خيرا مثلة
    نعم اخى العزيز لا يمكنك حتى الاستقبال على الباى بال الا اذا قمت بتفعيلة من خلال فيزا حتى وان كانت لا تدعم السحب ..والخص لك اخى الكريم ولجميع الاخوة اهم النقاط التى تتعلق بالباى بال ومنها المصرى نظرا لطول الموضوع
    يمكنك تفعيلة بماستر او فيزا للشراء من خلالة
    للاستقبال يجب تفعيلة بفيزا حتى وان كانت لا تدعم السحب
    للسحب من الباى بال مصر فقط ديكسى باى والفيزا الائتمانية والبريد -جارى التأكد منها –
    لا يمكنك استخدام رصيد الباى بال المصرى مباشرة فى الشراء او ارسال الى حسابات باى بال اخرى لكن يجب عليك ان تقوم بسحبة اولا الى الفيزا او الى الحساب البنكى الامريكى – وهنا يختلف حساب الباى بال المصرى – حيث اغلب حسابات الدول الاخرى تسمح لك باستخدام الرصد فى الشراء او الارسال مما يزيد من فرصة استخدام الوسطاء ايضا فى سحب الرصيد فى حالة عدم توفر فيزا تقبل السحب
    الحسابات العربية تواجة مشكلة فى ربط اغلب الحسابات البنكية لبايونير ولا اعرف السبب فجربت مرة حساب بنكى لبايونير فتم الربط وحساب اخر رفضة الباى بال وظهرت لى رسالة بانة تم حظر هذا البنك
    لا يشترط وجود رصيد للربط مع الحساب البنكى
    حساب الباى بال الكندى عند اختيار طالب والعمر اقل من 18 هو حساب الباى بال الوحيد الذى يدعم الارسال والاستقبال دون الحاجة الى اى تفعيل…
    لاى استفسار اخر اتشرف بك اخى العزيز فى اى وقت هنا او على رسائل الصفحة على الفيس بوك
    تحياتى اخى الكريم

  129. اخى الفاضل
    اشكرك جدا على هذا الموضوع الرائع
    وكنت حابب استفسر بعض الاشياء بعد ما قرات التعليقات كلها
    اولا : انا قمت بربط حساب الباى بال الخاص بى ببطاقة البنك الاهلى المدفوعة مقدما وهى ماستر كارد وفى ردك على تعليق الاخت LOZA ذكرت انها تسمح فقط بالشراء ولا تسمح بالاستقبال او السحب …. استفسارى فى هذه النقطة .. هل معنى ذلك ان حسابى بالباى بال لا يمكن ان استقبل عليه اى مدفوعات او تحويلات من عملاء يدفعون لى من خلال الباى بال ( ولا اتكلم عن السحب اقصد فقط الاستقبال فقط على الباى بال) ؟ وان كان لايمكن استقبال الاموال معنى ذلك يجب تفعيله بفيزا اخرى حتى وان كانت لا يتم السحب عليها ولكن لكى استطيع اسقبال الاموال من العملاء ؟؟

    ثانيا : انا لدى حساب بنكى امريكى من خلال بطاقة بايونير .. هل يشترط لربط الباى بال بحسابى البنكى الامريكى الخاص ببايونير ان يكون فى الباى بال رصيد او الحساب البنكى الامريكى رصيد لكى يتم الربط بينهم ؟؟

    شكرا لك اخى واعتذر عن الاطالة … وجزاك الله خيرا عنا وجعله فى ميزان حسناتك

  130. اختى الكريمة البنك الاهلى يوفر مسبق دفع ماستر او فيزا فاذا كان ماستر يمكنكى ربطة بالباى بال فقط للشراء وان كان فيزا سيفعل الاستقبال على حسابك ولكن لا يمكنكى استخدام كارت مسبق الدفع prepaid للسحب من الباى بال فحاليا السحب من الباى بال يتم اما من خلال فيزا ديكسى باى او اى فيزا ائتمانية credit card من اى بنك مثل CIB وجارى التأكد من فيزا البريد المصرى لتجربة السحب من الباى بال …

  131. بأذن الله يا أخى .. و انا فى انتظارك و ان شاء الله ستنجح تجربتك و سيكون حل اكثر من راااائع

  132. اخى الفاضل انا عملت كارت prepaid البنك الاهلى وحتى الان لم يتم الربط مع الباى بال وهل ينفع السحب منه

  133. الحمد لله واتمنى لك اخى العزيز دوام الفرحة والسعادة … بالطبع اخى العزيز ستكون فيزا البريد افضل حل لسحب الاموال حتى وان كان اقصى رصيد لها 5000 جنية فقط .. نطرا لان رسوم اصدارها 30جنية فقط وتقوم بايداع اولى 100 جنية فى حساب الفيزا . بخصوص باقى الرسوم والتأكيد النهائى ساخبرك بة خلال ايام قليلة قادمة ان شاء الله فكما اخبرتك اخى العزيز فى الرد السابق انها على تجربة وتأكيد البعض لها ولكنى سوف اتأكد منها نهائيا خلال الايام القليلة القادمة ان شاء الله واعطيك المعلومات اللازمة …خالص تحياتى اخى العزيز .

  134. بجد شكرا جدا على اهتمامك و ردك السريع جدا .. و انا كنت ناوى اعمل فيزا البنك الاهلى علشان كنت مضطر ليها بس بعد رد حضرتك فأكيد فيزا البريد المصرى حل ممتااااااااااااز و افضل من اى فيزا اخرى !! بجد ربنا يفرحك و تسمع اخبار حلوة زى ما فرحتنى و سمعتنى الخبر ده ! و الله كلمة شكرا قليلة عليك !
    و ان شاء الله هروح فى اقرب وقت للبريد علشان اطلعها .. بس دى ايه نظامها و رسومها بقى ؟ ( يعنى كام الحد الادنى للسحب منها ؟ و كم الرسوم عند السحب من ماكينة غير تابعة للبريد ؟ و هل هيكون فيه رسوم فى حالة السحب من ماكينة تابعة للبريد او من الشباك فى مكتب البريد نفسه ؟ و كم رسوم تحويل العملة عند استلام مبلغ بالدولار ؟ او عند الشراء بالدولار ؟ … الخ )
    و ربنا يكرمك و يزيدك يارب

  135. اهلا اخى العزيز محمد وبارك الله فيك وجزاكم الله خيرا على هذة الكلمات الطيبة والمحفزة ..
    اخى العزيز حتى الان لا يوجد اى مشكلة عن اى بطاقة ائتمانية فى السحب من الباى بال وتم تجربة الاهلى المصرى و CIB و QNB ولم يقابل احد مشكلة فى السحب وان كانت الاكثر استخداما هى CIB ….وان كنت تنوى اصدار الفيزا جرب اولا فيزا البريد المصرى كل الناس 30 جنية والتى اكد البعض سحبهم من خلالها وسيتم التأكد النهائى منها خلال ايام ..
    شروط اصدار الفيزا كلاسيك فى الاهلى اما ان تقوم بتحويل راتبك الى البنك او تقوم بشراء شهادات استثمار من 5000 الى 7000 جنية (اختلفت على حسب موظف خدمة العملاء ) مع مصاريف اصدار 100 جنية و تجديد 50 ..شروط فيزا باقى البنوك موجودة فى تعليق سابق ..تحياتى اخى العزيز ولاى استفسار اخر تفضل فى اى وقت هنا او على رسائل صفحة الفيس بوك…

  136. بجد انا مش عارف اشكر حضرتك ازاى على الموضوع الرائع ده !! بجد ده الموضوع الوحيد اللى استفد منه على النت بخصوص الباى بال .. يارب يكرمك و يرزقك و يجعله فى ميزان حسناتك
    و بعد اذن حضرتك كنت عايز اسأل هل فيزا البنك الاهلى كلاسيك مازالت تقبل سحب الاموال من الباى بال ؟ و ان كانت نعم فكيف استخرجها ؟ ( ما هى شروطها و تكلفتها و رسومها … الخ )
    و بارك الله فيك اخى الكريم .. و فى انتظار الرد
    تقبل تحياتى

  137. جزاك الله خيرا اخي الكريم.. نعم الجانب المحرم منها هي إذا أخذت مبلغ من المال ولم تسدده في الوقت المطلوب فسيتم تراكم فوئد. وأنا بأمر الله سأستخدمها في أمور سحب الأموال فقط .. شكرا لحضرتك

  138. الشكر لله واهلا بحضرتك فى اى وقت ..نعم اخى العزيز فهذة هى الفيزا الائتمانية والتى تدعم السحب من الباى بال ..مع التأكيد انها فيزا وليست ماستركارد لان البنك يقوم باصدار النوعين والفيزا فقط هى التى تدعم السحب ..مع ملاحظة اخى ان تتأكد من حكم استخدامها لان اغلب القتاوى تقول ان فيها شرط ربوى فاستخدامها فى الشراء حرام ولا اعرف حكم استخدامها فى استقبال الاموال فقط وعدم استخدامها فى الشراء..

    • كيف أسحب رصيدي في باي بال إلى حسابي في بنك يمني بطريقة آمنة؟ لأنكم قلتم أن خدمته جزئية في اليمن. وإذا كان لا يمكنني ذلك فهل هناك بنك إلكتروني غير باي بال أستطيع أن أسجل حساب فيه وأسحب رصيدي منه؟

      • اخى الكريم يمكنك الاستعانة بوسيط مالى لسحب ارباحك من المواقع الالكترونية المختلفة ويرسلها لك كاش او عن طريق خدمات الجوال او اى طريقة مناسبة لك
        وساحاول ان شاء الله خلال الفترة القادمة عمل موضوع خاص بالدول العربية واختلاف وضع بعضها من حيث امكانية عمل حساب فى بعض البنوك الالكترونية او عدمة او توضيح مشكلات السحب الخاصة بها
        واهم طرق حل ذلك ان شاء الله
        تحياتى

  139. شكرا على المجهود الرائع .. سؤال .. هل فيزا بنك cib الي بتستقبل الأموال من الباي بال هي فيزا المشتريات اللي هيا بتديني مثلا 3 اضعاف مرتبي وبعد كدة أسد المبلغ بفوائد ؟؟ لإن انا بإمكاني اطلعها لان معايا حساب بنكي في ال cib ولكن معايا فقط ديبيت كارد بس خدمة العملاء اتصلوا بيا وقالو ممكن نطلعلك فيزا المشتريات. بس عايز اتأكد منك ان فيزا المشتريات دي هي اللي ممكن استقبل بيها الاموال من الباي بال .. وشكرا

  140. اهلا بيك استاذ محمد ..حضرتك تقدر تربط اى فيزا او ماستركارد اى نوع بحساب الباى بال ولكن للشراء فقط ..لكن عشان تقدر تفعل الاستقبال لازم تربط الباى بال بفيزا اى نوع سواء مسبق الدفع او خصم مباشر او ائتمان ..لكن عشان تقدر تسحب رصيدك من الباى بال فى مصر مفيش غير فيزا ديكسى باى وفيزا ائتمانية cib …واذا استخدمت اى منهم تقدر تسحب فلوسك من اى صراف بالجنية المصرى لان مفيش سحب دولارات فى ماكينات الصرافة فى مصر …

  141. لو سمحت انا معايا pre paid card من بنك الاهلى وعايز اربطه بحساب ال paypal بتاعى . هل ده متاح؟ وازاى اربطه بحساب ال paypal ولو استلمت علي حساب ال paypal مبلغ من الدولارات . هل يمكن انا استخرج فلوسى بواسطة الكارد ده وهتبقى ف صورة دولارات بردو ولا جنيه مصرى.

  142. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتىة ..ممكن استخراج فيزا او ماستر كارد للشباب من عمر 16 سنة زى ماستر كارد الاهلى المصرى للشباب ..لكن مستحيل استخراج اى فيزا بدون بطاقة هوية فاذا كانت بطاقة الهوية غير متوفرة يمكنك عمل فيزا باسم اخوك الاكبر او الاب لحين استخراج بطاقة الهوية …

  143. السلام عليكم انا سني 17 سنة ولم استخرج بطاقة هويه هل هناك طرق لاستخراج فيزا او مستركرد بدون بطاقة هوية

  144. جزاكم الله خيرا مثلة وربنا يوفقك ان شاء الله مع العمل الحر
    اولا بخصوص فيزا cib بردة هتأخد عمولة على السحب 2% بحد ادنى 20 جنية عن اى عملية سحب وبالتالى تعتبر فيزا الاهلى اقل فى الرسوم ..
    ثانيا : بخصوص الباى بال المصرى ام الامريكى فالافضل المصرى لانة القانونى والشرعى بالنسبة للباى بال تبعا لمكان الاقامة ومش هيبقى فية اى مشاكل وخاصة مع استلام اموال علية بصفة مستمرة …
    واخيرا بخصوص السحب من الباى بال .فيزا ديكسى باى وفيزا cib كانوا الحل الاكيد اللى جربوة كتير للسحب من الباى بال ولكن كل منهم فى مشكلة معينة بخصوص فيزا cib انها ائتمانية واللى الفتاوى بتقول ان فيها شرط ربوى فمش عارف اذا كانت هتستخدم فى الاستقبال بس يجوز طلبها او لا فدى ممكن تتأكدى من شيخ عشان ما اقدرش افتى عنها.. مع ملاحظة ان فيزا cib بتطلب حد ادنى لفتح الحساب 10الاف جنية بعد ما كان 5 الاف مع تقديم ضمان دخل سواء تحويل او اثبات راتب او شهادات استثمار …اما ديكسى باى المشكلة انها لو هتستلمى مبلغ اكتر من 500 دولار ممكن ياخد اكثر من 3 اسابيع عشان يدخل فى رصيد الفيزا غير ان خدمة العملاء سيئة ..بالنسبة لى انصحك بالرغم من عيوب ديكسى باى انك تختاريها لانى بصفة عامة مش بحب التعامل ابدا باى فيزا كريديت عشان حكمها وعشان فعلا مشاكلها كتير لحد ما ربنا يسهل ونقدر نفعل الباى بال باى بفيزا ديبت او بريباد من بنك مصرى …

  145. جزاك الله كل الخير على الشرح الوافي
    بخصوص الفيزا كلاسيك تنفع معايا في سحب اموالي بعد ربطها باباي بال عشان استخدمها في موقع خمسات ومستقل كمسوقة الكترونية
    ولا لازم اجيب فيزا ديكسي بال مع اني متخوفة منها من عدم ربطها بالباي بال
    وايهم افضل فيزا كلاسيك من البنك الأهلي الي هتاخد عمولة 5 دولار على اي عملية سحب حتى لو مبلغ قليل ؟
    ولا فيزا CIB الائتمانية ؟
    وكمان اعمل حساب الباي با بمصر ولا هيعملي مشاكل في السحب مع اي فيزا من النوعين الي ذكرتهم فوق ( كلاسيك من البنك الاهلي – CIB الائتمانية من بنك CIB )
    انا جديدة خالص في عام النت ودي اول مرة هشتغل عليه
    واول مرة هعمل حساب بنكي بفيزا
    فايهم الاحسنلي للعمل كمسوقة الكترونية في مستقل وحسوب وتقديم خدمات مصغرة فى خمسات
    كأمكانية لسحب اموالي عشان تكون في ايدي
    وحساب باي بال اعمله بمصر ولا بالولايات المتحدة
    وجزاك الله كل الخير عن الجميع
    والله ما قصرت في ردودك

  146. نعم يمكنك السحب سواء عن طريق الفيزا مباشرة او بالباى بال ان استخدمت اى منهم فى الدفع ..ولكن هنا المشكلة فى ديكسى باى والتى لا انصحك بالتعامل بها مع مواقع التداول والتى فى الغالب تحتاج فيها الى استلام مبالغ كبيرة تتعدى 500 دولار وهو ما سوف يجعل ديكسى باى ترسل لك الاموال الى رصيد الفيزا بعد اكثر من اسبوعين او ثلاثة .بالاضافة الى خدمة العملاء السيئة جدا والتى لا ترد عن اى استفسار ولذلك اجعلها فقط لاستلام اموالك من المواقع التى تدفع عن طريق الباى بال فقط …وهنا افضل حل لايتورو او اى موقع تداول ان تستخدم نيتلر neteller فى الدفع وسحب الاموال والتى تأخد وقت ثلاث ايام فقط لاستلام اموالك بالاضافة الى انة يمكنك طلب ماستر كارد نيتلر وسحب الاموال منها من اى صراف فى مصر والاكثر عدم وجود مصاريف شهرية مثل ديسكى باى …او استخدام سكريل skrill ثم سحب اموالك من سكريل الى حسابك البنكى باليورو مما يحعلك تستفيد من ارتفاع سعر صرف اليورو كل فترة ….وهذا الموضوع لكيفية فتح حساب سكريل ان لم يكن لديك
    https://www.e3rf.net/2015/09/skrill-ebank-tutorial.html
    وجارى الاعداد لشرح نيتلر…تحياتى اخى الكريم ولاى استفسار اخلا تفضل هنا او على رسائل صفحة الفيس بوك

  147. لو سمحت كنت عايز اعرف هو ينفع انى اسحب الفلوس من موقع etoro على فيزا dixipay مباشرا ولا لازم اربط الفيزا بموقع paypal وبعد كدة اسحب الفلوس من etoro على paypal و منه للفيزا ارجو سرعة الرد وشكرا

  148. جزاكم الله خيرا مثلة اخى الكريم
    ان كنت تريد حساب باى بال للاستقبال علية بدون فيزا يمكنك تجربة عمل حساب باى بال كندى مع اختيار العمر اقل من 18 عام والوظيفة طالب وهو ما يسمح لك باستقبال المال بدون تفعيلة ..لا تنسى استخدام البروكسى اخى الكريم ..

  149. جزاكم الله كل خير على هذا الرد الوافى
    بس أنا أريد حساب بايبل قابل لاستلام المال عليه بدون شرائى لاى فيزا
    لان استخدامى لل paypal سيكون لمره واحده فقط وهى ارسال المال لشخص من امريكا اشتريت منه حسابه فى لعبة اونلاين مع العلم انى كنت ناوى ابعتله فلوسه عن طريق western uni بس بيخدو عمولة كبيرة

  150. الشكر لله اخى الكريم واهلا بك فى اى وقت
    توضيح هام اولا على الرد السابق تم ادارج الفيزا الخاصة بالمصريين 27 دولار وهى موجودة الان على كارد اكسبريس…
    نعم اخى لابد من شراء فيزا ديكسى باى اولا ليمكنك استخدامها فى تفعيل الباى بال فحساب ديكسى باى بدون الفيزا ليس لة اى فائدة ولا يمكنك استخدامة فى تفعيل الباى بال
    بالنسبة للرسوم فهى اسوأ ما يعيب ديكسى باى بعد خدمة العملاء الخاصة بهم
    فسوف تدفع رسوم شهرية 3 دولار .2% عند استقبال اى مبلغ ..2.5 دولار عند السحب من الصراف..الى جانب رسوم اخرى يمكنك معرفة كل تفاصيلها فى صفحة بيع الفيزا على كارداكسبريس والتى اجدها مرتفعة مقارنة ببعض انواع فيزا البنوك الالكترونية الاخرى ..
    ثانيا اخى هى حتى الان تفعل الباى بال بدون مشاكل وكل من استخدامها استقبل وسحب رصيدة بدون مشاكل ايضا ولكن ضمانها انها ستظل تفعل الباى بال دائما فلست متأكد من ذلك فربما يحدث معها ويتم ايقافها مع الحسابات العربية مثل ما حدث مع بايونير ..ولكن الافضل استخدامها والاستفادة منها ما دامت هى الحل الوحيد والمناسب حتى الان خاصة فى مصر للسحب من الباى بال بعد الفيزا الائتمانية لبنك cib والمكلفة جدا لاصدارها …
    تحياتى اخى العزيز

  151. أولا شكرا جزيلا على الرد ومجهود رائع ما شاء الله عليك
    طيب هما يخدو رسوم أخرى بعد شراء الفيزا
    يعنى مثلا رسوم سنوية او شهرية
    وهل هى مضمونه أم لا
    وهلى اقدر افعل حساب ال paypal خاصتى بعد ما ارسلهم اثبات الهوية ويتم تفعيل حسابى ولا لازم اشترى منهم الفيزا كارد

  152. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة..اهلا بك اخى الكريم حاليا اخى فيزا ديكسى باى 75 دولار بها 50 دولار رصيد كان هناك فيزا خاصة بالمصريين 27 دولار بها 6 دولار رصيد ولكن لا اجدها حاليا لديهم فى كارداكسبريس ..

  153. السلام عليكم . لو سمحت أخى ممكن أعرف تكاليف الحصول على فيزا كارد من dixipay

  154. لا مينفعش تستقبل على الباى بال من اى موقع اذا كان مفعل بماستر كارد وعلى العموم بخصوص حساب الباى بال المصرى
    1- تقدر تفعلة بماستر كارد عشان تشترى بس
    2- عشان تستقبل لازم تفعلة بفيزا سواء بتدعم السحب او لا
    3- عشان تسحب رصيدك لازم من خلال فيزا بتدعم السحب زى CIB او ديكسى باى
    4- متقدرتس ترسل لحد او تشترى من رصيدك على الباى بال فى الحساب المصرى لازم تسحبة الاول على الفيزا وعشان كدة حتى لو فعلت حسابك بفيزا هتقدر تستقبل عادى لكن لو الفيزا مش بتدعم السحب مش هتعرف تستفاد من رصيدك لانك مش هتعرف تسحبة عن طريق وسيط ترسلة الرصيد وهو يحولهولك باى طريقة تانية ولا هتعرف حتى تشترى بية …يعنى لازم فى حساب الباى بال المصرى انك تفعلة من الاول بفيزا تدعم السحب..

  155. معلش عشان افهم صح
    معني كده ان حتي مينفعش استقبل حتي الارباح في المواقع مثل خمسات ؟؟
    و لا بستقبلها عادي ؟

  156. نعم اخى العزيز ماستر كارد البنك الاهلى او اى بنك اخر يمكن تفعيل الباى بال بها ولكن للشراء فقط ولكن لتفعيل الاستقبال والسحب على الباى بال يجب ان تفعلة بفيزا وليس ماستر كارد

  157. هو بطاقه ماستركارد للبنك الاهلي المصري اقدر افعل بيها حساب البايبال ؟

  158. اهلا بك اخى الكريم
    اولا : ديكسى باى من كارداكسبريس والدفع عند الاستلام 235 جنية ..هذا كان اخر ثمن للفيزا تم دفعة من احد الاصدقاء قريبا
    ثانيا : لا يمكن تغيير الدولة فى الباى بال والرسالة التى تظهر لك من الباى بال توضح لك انة فى حالة اردت تغيير الدولة يمكنك حذف هذا الحساب ثم انشاء حساب جديد فى الدولة التى انتقلت اليها
    ثالثا : لا يوجد اى بنك فى مصر لدية بطاقة مسبقة الدفع تسمح باستقبال الاموال من الباى بال وحاليا حتى الان لا توجد اى فيزا تم تجربتها ونجاحها والتأكد منها سوى فيزا بنك cib الائتمانية..

  159. لو سمحت عندي كذا استفسار :
    1- هو انا لو طلبت فيزا ديسكي باي علي البيت حياخدوا كام ؟؟
    2 – انا عندي حساب حساب في البياي بال من سنه 2009 بس الجنسيه مكتوب دوله قبرص عايز احولها لمصر اعمل اه و كذا مره اراسل الموقع بيردوا برساله اليه اوتوماتيك اه الحل ؟
    3 – اه البنوك الي في مصر بتصدر بطاقات فيزا انترنت مسبقه الدفع اقدر اسحب بيها من الباي بال ؟

  160. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بك اخى العزيز .. اعتقد ان المشكلة قد تكون فى حساب صديقك او قد يكون حاول السحب والمبلغ مازل معلق بندنج لان هذة المشكلة لم تقابل احد حتى الان ..المشكلة الوحيدة فى ديكسى باى فقط حتى الان هى تأخير استلامك للمبلغ لسحبة بخلاف خدمة العملاء الفوق سيئة .لكن مادامت الفيزا فيها مبلغ قابل للسحب يتم السحب بدون مشاكل من اى ماكينة ماعدا البنك الاهلى المصرى فيمكن السحب من hsbc او qnb لان الحد الادنى للحسب فى المرة الواحدة 4000 و3000 على التوالى..
    هذا ما اعرفة اخى حتى هذة اللحظة ولا تقلق فالى يوم السبت القادم تأكد ان لو ان فيزا ديكسى باى لم تعد تسحب ستكون حديث كل المواقع والمنتدييات العربية
    وسيتم تحديث الموضوع هنا لو حدث ذلك وتم التأكد منة .. تحياتى اخى الكريم

  161. لو سمحت اخى هل ما زالت الفيزا ديكسى باى تسحب من ATM ولا هى الان اصبحت لا تسحب من ATM ويتم رفضها

  162. السلام عليك اخيرا اخبرونى ان الفيزا ديكسى باى سوف تصلنى يوم السبت القادم ولكن يا اخى اخبرنى شخص ان فيزا ديكسى باى لم تعد تسحب من ال ATM فى مصر وانه قد ادخل الفيزا فى العديد من الماكينات ويتم رفض فيزا ديكسى باى فهل فعلا الفيزا دى خلاص وقفت فى مصر ومش هتسحب تانى الرجاء اخى الرد للاهميه لانى فعلا هستلمها السبت الجاى وخايف من الموضوع دة فعلا يكون صحيح وشكرا جدا لحضرتك

  163. يمكنك عمل حساب بايونير وبالتالى تحصل على ماستركارد وحساب بنكى يمكنك استخدام الماستر لتفعيل الباى بال للشراء ويمكنك استخدام حسابة البنكى لتفعيل الشراء والاستقبال اذا كان باى بال امريكى ..واذا كان حسابك مصرى يمكنك شراء فيزا ديكسى باى لتفعيل الشراء والسحب

  164. لي حساب بايبال جديد غير مفعل وليس لدي حساب بنكى او بطاقة الكترونية اريد تفعيله , أرجو المساعدة

  165. الشكر لله اخى الكريم وحضرتك تشرفنى فى اى وقت هنا على المدونة او على رسائل الصفحة على الفيس بوك تمنياتى لك بالتوفيق

  166. شكرا لك اخى وعذرا لو طولت على حضرتك واكيد هتابع مع حضرتك عند استلام البطاقة ان شاء الله ازاى افعلها واربطها مع paypal شكرا لحضرتك

  167. الشكر لله اخى العزيز واتشرف بك فى اى وقت
    حاليا مازال موجود فى موقعهم عرض الشحن السريع مجانا من اراميكس ولكنى غير متاكد هل مازال فعال ام لا ولكن الافضل ان تنتظر فربما تصلك خلال يومين او ثلاثة ..بصفة عامة بخصوص البريد فما دامت كتبت الرقم البريدى صحيح فسوف يصل اليك فقد استلمت من خلالة اكثر من بطاقة من قبل والحمد لله لم تحدث اى مشاكل ..وعلى العموم اخى الكريم ستواجة وجود فترة طويلة نوعا ما فى كل تعاملات ديكسى باى فقد وضحت لبعض الاخوة فى تعليقات سابقة انة قد يحتاج الى الانتظار اسبوعين وثلاثة عند السحب من خلال ديكسى باى من الباى بال وخاصة اذا كان المبلغ اكثر من 500 دولار فمن خلال متابعة العديد من التجارب اعتقد ان هذة الامور اصبحت طبيعية لديكسى باى ..وبالرغم كل ذلك اتمنى ان يستمر الباى بال بدعمها ولا تحدث مشاكل مثل ما حدث ما بايونير حتى لا نعود الى نقطة الصفر مرة اخرى ولا يكون هناك اى خيارات سوى الكريديت كارد..
    مع خالص التحية اخى العزيز

  168. ودى صورة رفعتها لحضرتك لحاله طلبى فى كارد اكسبريس من 8 ايام على كدة . هل دة شئ طبيعى
    http://www.mrkzgulf.com/do.php?img=190778

  169. انا اللى سعيد فعلا برد حضرتك السريع ياريت خدمة عملاءهم يكونوا زيك كدة والله لكن الامر لله بقى طيب دلويدى حاله طلبى فى موقع كارد اكسبريس ( معالجه ) هل الحاله دى بتتغير ولا هى طبيعى بتفضل كدة (معالجه) الامر الثانى لو فعلا هيرسلوها ليا بالبريد العادى طيب افرض ان مكتب البريد معرفش يوصل لعنوانى انا هعمل ايه ياريت حضرتك تفيدنى وهل فعلا هما وقفوا الشحن من خلال ارامكس ولا ليسا شغال واسف انى طولت ومرة تانيه الف شكر لحضرتك ولردك

  170. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بك اخى الكريم وسعدت بزيارتك للمدونة
    اولا بخصوص الدعم الفنى سواء لكارد اكسبريس او ديكسى باى فهو فى الحقيقة سىء الى حد كبير وليست هذة هى المرة الاولى التى يشتكى منها احد بخصوص عدم ردهم على رسائل العملاء..ولكن ما يهمنا هو الفيزا التى ستسمح لنا بسحب الاموال من الباى بال كحل بدلا من البطاقات الائتمانية ومشاكلها..ولذلك فلا تقلق فسوف تصل الفيزا اليك ان شاء الله ولكن ربما انتهى عرض الارسال من خلال dhl مجانا وقاموا بارسالها من خلال البريد العادى وهو ما يأخذ وقت اطول نوعا ما ..بخصوص طلبها من الموقع الرسمى لا انصحك بذلك اولا لانها سوف تأخذ وقت اطول وثانيا لان الحد الادنى لطلبها هو تعبئتها ب 50 دولار رصيد بالاضافة الى ثمنها ولكن فى كارد اكسبريس تجد خيار اضافى وهو رصيد 6 دولار وثمنها 27 ..
    تحياتى اخى الكريم

  171. السلام عليكم اخى واولا شكرا على موضوعك بخصوص الباى بال ثانيا عندى سؤال : انا طلبت فيزا ديكسى باى من موقع كارد اكسبريس ومقدم عليها من 8 ايام ومفيش حاجه وصلت وحاله طلبى حتى الان فى كارد اكسبريس هى ( معالجه) وبكلم الدعم الفنى محدش عايز يرد خالص حتى صفحتهم عالفيس بردة محدش عايز يرد خالص انت شايف انى اصبر شويه ولا اروح اطلبها من موقع ديكسى باى الرسمى ولو طلبتها من موقع ديكسى باى توصل فى اد ايه وشكرا لحضرتك رجاء ترد عليا

  172. نعم اخى الكريم….
    مع ملاحظة انى اقصد باى بال غير مصرى مع المبالغ الكبيرة عندما يكون حساب باى بال رسمى ومؤكد لاحد اصدقائك او اقاربك فى دولة مدعوم بها السحب ..ولكن حينمايكون لديك مثلا باى بال امريكى او كندى قمت بانشائة مع تغيير الاى بى وغير مؤكد او تم تفعيلة مع بايونير يتم استخدامة ايضا مع المبالغ الصغيرة فقط…

  173. هل استنتج ان الديسكى باي افضل من بايبال غير المصري لسحب المبالغ الصغيرة؟

  174. اشكرك أخى الكريم
    لكن كنت اقصد السحب فى المره الواحده وليس الحد اليومى
    يعنى فى عملية السحب الواحده من الماكينة سمعت انه فيه بنوك تسمح ب 1000 جنيه فقط فى كل عملية واخرى 2000 جنيه
    عموما انا جربت السحب من بنك القاهرة وحبيت اشارك تجربتى
    انى سحبت فى مره واحده مبلغ 4000 جنيه
    طبعا كل ما تسحب مبلغ اكبر توفر 2.5 دولار العمولة على السحب

  175. طيب و بالنسبة ل ديكسي باي؟ dixi account to another dixi؟
    انا بستأذن حضرتك لو ينفع اتواصل معاك عن طريق الموبايل لو حضرتك تقدر تبعتلي رقمك على carkio999@gmail.com او اي شات سريع هاكون شاكر جدا لتعبك معايا

  176. اهلا اخى الكريم
    للاسف حضرتك لا توجد اى طريقة مشروعة يمكنك استخدامها من خلال البنوك الالكترونية لاستلام هذا المبلغ وخاصة ان حد البنوك يتراوح ما بين 1000 دولار مثلا لبايونير باستخدام خاصية credit card loading او 2500 لنيتلر او 800 لسكريل وبالتالى المبلغ الذى تريد استلامة شهريا كبير بالنسبة لاستخدامهم واخاف ان يقوموا وخاصة الباى بال بتجميد الحساب بداعى الحماية من غسيل الاموال وخاصة انة يتم استلامها من حساب لاخر بدون حتى تقديم حساب اعمال مرتبط فعلا بمتجر الكترونى او موقع خدمات يستلم الاموال باستمرار
    بالاضافة لذلك اخى الكريم فهناك عمولة عند الايداع وعمولة عند تحويل المصرى الى دولار وعمولة عند السحب وغيرها ..مما ستجد فى النهاية عمولات كبيرة ومن الممكن الا تتمكن من استلام المبلغ بالدولار وتستلمة بالريال ..وبالتالى مازال الحل الانسب الويسترن يونيون او التحويل البنكى المباشر
    قد يكون حل انسب اخى ولكن هذا ما اعرفة على حسب كلام حضرتك وعلى حسب معلوماتى المتاحة عن هذة البنوك وعن الباى بال

  177. -هو التاجر حسابه شخصي على الباي بال هل تقصد اني انصحه يحوله لحساب اعمال؟
    -انا ما ادري اذاكان هو بيبعتهم دولار او مصري والباي بال هو الي بيحولهم… لكن خلينا نقول انه بيبعتهم مصري وان الباي بال هو الي يحولهم
    لأن لو كان هو معه الدولار متاح كان استخدم ويسترن او التحويل البنكي
    -وكمان هو بيقولي انه مبيلاقيش دولار بسهولة ولو لاقاه بيكون غالي عن سعره.. عشان كده انا اعتقد ان الباي بال هو الي بيحول
    اسف لو طولت عليك و متشكر جدا لردك السريع

  178. جزاكم الله خيرا مثلة استاذ محمد
    وبالتوفيق فى الامتحانات ان شاء الله
    تحياتى

  179. لا داعى ابداً للاعتذار ياباشا انا كنت بسئلك بس ,, انا استفدت من مدونتك كتيير شكراً جزيلاً ثانياً انا كنت بتاكد منك عشان مكتوب ع صفحه البنك ,, * الآن متوفر بمزايا تأمينية: يرجى الرجوع إلى ممثل خدمة العملاء للحصول على مزيد من المعلومات عن حساب توفير وحماية الجديد.​
    ف افتكرت عشان اعمله هحتاج ادفع تامين كمان ,,,
    ثالثاً نقطه الشرعيه اكيد هسئل بعد ماخلص امتحانات واتمنى حضرتك كمان تسئل ف موقع اسلام ويب ع لو احنا هنستخدمه ف السحب بس مش هنستخدم الفائده الربويه ,,
    رابعاً : اسف ع التطويل ,, وربنا يجزيك خير ان شاء الله

  180. اسف والله يااستاذ محمد .افتكرت حضرتك بتقول اللى هتعملة ان شاء الله
    نعم اخى العزيز ستقوم بفتح الحساب التوفير ب 5000 جنية وتقدم طلب فيزا كلاسيك
    لكن 75 مصاريف الفيزاالكريديت فقط يااستاذ محمد
    المصاريف كلها اجمالا 75 +66 سنويا الكريديت ومصاريف الحساب غير 75 مصاريف اصدار الفيزا وبالنسبة لربطها بالباى بال لا يوجد اى مشاكل ان شاء الله فهى فيمكنك الدفع والسحب من خلالها..بخصوص الفائدة على حسب المبلغ اللى حضرتك هتودعة فى الحساب وعلى العموم فائدة البنك شهريا..
    ملحوطة اخيرة : بقول لحضرتك معلومات بحكم متابعتى لاخبار البنوك والمعاملات المالية بصفة عامة وجديد البنوك الالكترونية بصفة خاصة وليس تشجيعا على عمل الفيزا الكريديت ..كما وضحت فى الموضوع وفى الكثير من التعليقات السابقة بكرر البطاقات الائتمانية الكريديت فى اشكاليه كبيرة من حكمها الشرعى والبعض الذى قال سيستخدمها فى استلام الاموال فقط يفضل ان يتأكد من شيخ اولا على حكم استخدامها فى السحب فقط نظرا لشروطها الربوية فى اصدار البطاقة ..
    ان تأكدت انه يجوز استخدامها فى السحب فقط فلا مشكلة وان لم تتأكد او كنت تنوى استخدامها ايضا فى الشراء فالافضل الاعتماد على فيزا مسبقة الدفع وعلى ديكسى باى فى السحب لحين حل مشكلات الباى بال فى مصر

  181. مردتش عليه ياكبير ,, هل لو عملت زي ماقولت
    اذهب الى البنك اطلب فتح حساب توفير ب 5000 جينه وبعد ذلك اطلب من البنك الكريدت و 75ج تخصم سنوياً سوف تغطيها الفائده تمام ؟ ؟
    واربط الكريدت بالباى مفيش مشاكل ,, ولا يوجد مطلبات اخرى ! !

  182. اهلا بك اخى الكريم واتشرف بمتابعة حضرتك للمدونة
    ولكن لى استفسار اولا
    هل شركات التى تقوم بتحويل هذة المبالغ اليك ام اشخاص..
    وهل تحصل عليها بالدولار مباشرة ام تقوم بتحويلها الى الدولار قبل ارسالها
    .. اخى فى انتظار ردك ولكن عموما لو كان التحويل من اشخاص فالافضل ان تبتعد عن البنوك الالكترونية ويمكنك استلامها بالتحويل البنكى مباشرة او ويسترن يونيون
    وعموما ايضا يجب ان تتجنب الديكسى باى مع هذة المبالغ الكبيرة فكما وضحت قبل ذلك الافضل استخدام ديكسى باى مع المبالغ الصغيرة فقط اقل من 500 دولار
    تحياتى اخى الكريم

  183. انا بشكر حضرتك كتير على ردودك السريعة و المنجزةو معلش هتقل عليك و اسالك سؤال صريح
    انا ف السعوديةوبحتاج يجيلي حوالات من مصر بمبلغ حوالي $15000:25000 في الشهر و لكن على 3 او 4 مرات مثلا .

    1- حابب اعرف ايه ارخص طريقة مش هياخدو مني عمولة كبيرة؟
    2-وهل ياترى بعد ما التاجر الي ف مصر يأكد الحساب الباي بال بتاعه هيكون في مشكلةانه يبعت كميات دي كل شهر؟
    3-الافضل ان يكون حسابي personal ولا business مع كميات زي دي ؟
    4- كنت دخلت على الديكسي باي و تفحصته لقيت انه بيدعم ربطه بحساب بنكي محلي عادي….فهل ممكن احول من الباي بال للديكسي و من الديكسي للحساب المحلي؟
    انا اسف على الاطالة و اتمنى مكنش تعبتك

  184. شكراً اخى ع سرعه ردك ,, يعني من كلام حضرتك الافضل CIB
    يعني عندما اذهب الى البنك اطلب فتح حساب توفير ب 5000 جينه وبعد ذلك اطلب من البنك الكريدت و 75ج تخصم سنوياً سوف تغطيها الفائده تمام ؟ ؟
    واربط الكريدت بالباى مفيش مشاكل

  185. وايضا qnb يحتاج ضمان نقدى فى حالة عدم تحويل الراتب اعتقد تقريبا 5000 ايضا فى حالة طلبك لكريديت كارد

  186. اهلا بك اخى الكريم محمد وجزاكم الله خيرا مثلة
    بالنسبة الى فيزا cib
    بدون تحويل راتب تحتاج الى 5000 جنية لفتح حساب ولا يجب ان يقل الرصيد بالحساب عن هذا المبلغ عند عمل الفيزا حتى لا تفرض عليك رسوم شهرية
    رسوم فتح الحساب وفيزا خصم المباشر التى تأخذها مع الحساب 66 جنية
    رسوم الكريديت 75 جنية اصدار و75 سنويا
    رسوم عند السحب بالفيزا من الصراف 2% بحد ادنى 20 جنية

    بخصوص فيزا qnb
    الحد الادنى لفتح حساب توفير 500 جنية وحساب جارى 2500 جنية
    المصاريف 125 جنية سنويا
    عمولة التعامل بالفيزا 2.5 % بحد ادنى 25 جنية

    تحياتى اخى الكريم

  187. اخي ممكن معلوومات عن كريدت كارد
    Cib and Qnb
    ازاى اطلعها بغض النظر عن تحويل المرتب تكلفتهم كاام بظبط ومصاريفهم السنويه و مصاريف السحب . وسحب من الصراف الالى . وجزاك الله كل خير الموضوع جميل والردود اجمل

  188. اعتذرا اخى الكريم على التأخير فى الرد وشكرا لمتابعتك
    الحد اليومى للسحي من ديكسى باى 3000 دولار ما يقارب 24000 جنية
    لكن اعلى حد يومى للسحب من ماكينات الصراف فى مصر هو 10000 جنية
    ويمكنك سحبهم من خلال بنك باركليز او cib او كريدى اجريكول او العربى الافريقى
    بنك واحد فى مصر وهو بنك الامارات دبى الوطنى يسمح بالسحب الى ما يعادل 40000 ولكن فقط لبعض عملاء البنك
    تحياتى اخى الكريم

  189. هو التعليق بتاعى شفاف؟

  190. السلام عليكم اخى الكريم
    تم استلام الاموال من باى بال على ديكسى باى بعد 11 يوم بحمد الله
    الان اريد معرفة اى ماكينةATM يمكن السحب منها بالحد الأقصى فى مصر
    سمعت انه بنك HSBC حد السحب فى المرة الواحدة 4000 جنيه هل هذا صحيح ؟

  191. اهلا بكى
    فى البداية ادسنس لا يحتاج الى بنك الكترونى فالارباح ستصل اما عن طريق شيك او ويسترن يونيون..
    بخصوص تفعيل حساب ديكسى باى ..تفعيل الهوية والاقامة وهنا لا تحتاجى ان تكتبى اقامتك الفعلية فيمكنكى عمل الحساب باستخدام العنوان القديم وتأكيدة ثم طلب الفيزا من كارداكسبريس باستخدام عنوانك الحالى لتصل اليك الفيزا علية ..

  192. لو سمخت كنت عايوة اعمل امونت عند ديكسي انا كاتبه وبتعامل مع ادسنس والول نرة افتح حساب بنكي الكتروني لكن عندي مشكله اثبات الهويه والتلفون باسمي بس انا حاليا مقيمه في عنوان اخر ايه الحل رجا الرد

  193. شكرا اخى احمد وجزاكم الله خيرا على هذا التنبية والتحديث الهام فى الربط بين بايونير والباى بال ..وارجو ان تتحسن طرق السحب من الباى بال فى مصر والوطن العربى ولو حتى على الحساب البنكى المحلى .لانى اشعر بالاسف حينما اجد الباى بال الامريكى يمكنهم السحب على حساب بنكى وعلى اى نوع فيزا بل ويوفرون فيزاخاصة بالباى بال للحساب الامريكى فقط وغيرها من العروض….
    تحياتى اخى الكريم

  194. تلقيت رسالة من بايونير أخيرا وللأسف لا يوجد لموضوعي أي حل. وبالتالي فقدت الربط بين باينوير وبيبال. حاولت إنشاء حساب جديد تجاري على بيبال لكن للأسف يلزم توفر رقم هاتف أمريكي ورقم التأمين. ولذلك أحذر الزملاء من استخدام بيبال سوى للإرسال من الأموال الموجودة كرصيد به فقط أو للسحب إلى بايونير فقط وعدم تجربة أية خيارات أخرى كي لا يفقدوا الحساب الأمريكي، لأن بايونير لم تعد تتيح هذه الميزة.

  195. اشكرك اخي واتمنا لك المزيد من التقدم والمزيد من النجاح وقد اكتفيت المعلومات وفهمت منك انه ينفه ان استخدم البطاقه ديكسي باي لتفعيل باي بايبال وانه ليس هناك ضروره لتطاق الاسماء اخي ودمت بألف صحه وعافيه جزاك الله كل الخير

  196. أنا بالفعل حسابي أمريكي لإني أنشأته بدعم من بايونير قبل ما بيبال يشتغل في مصر. وموضوع التليفون الأمريكي هيكون عقبة غالبا لإنه بيتبعت عليه رمز تحقق مره عند تسجيله كرقم هاتف خاص بك ومرة لما تيجي تربطه بالحساب الأمريكي. في واحد زميل لي في أمريكا حاول يساعدني وإداني رقمه واتبعت عليه رمز التحقق وبعتهولي. لكن لما جيت أضيف حساب بيونير، لم يعرض هذا الرقم لاختاره للتحقق عبر الرسائل النصية وكمان مرضيش يقبل رقم الهاتف داوقالي غالبا هذا الرقم لا يتبعك. فربنا يفرجها من عنده بقى وبايونير يلاقولها حل.

  197. اهلا اخى ..بالفعل تم رفض الحساب البنكى لبايونير عند اخر تجربة لربطة بحساب مصرى ولكن حتى اخر تجربة مع باى بال امريكى لا توجد مشكلة بالرغم انى سمعت هذا الكلام ايضا بعدم الدعم ربمابعض الحسابات …وان كان حتى يتم طلب تليفون امريكى حاليا فيمكن الحصول على رقم امريكى بسهولة من اكثر من موقع مثل موقع textnow بالطبع بعد تغيير الاى بى ..

  198. أشكرك أخي على سرعة الرد. لكن هل أنت متأكد من أن إمكانية الربط بين حسابات بيبال الجديدة وبايونير مازالت متاحة دون المطالبة بهاتف أمريكي أو شيء من هذا القبيل؟ بعد الأصدقاء قال لي أنه عندما حاول الربط بين بايونير وبيبال ظهر له أن بيبال لم تعد تدعم بايونير.

  199. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بك اخى الكريم اعتقد ان الافضل ان تنتظر رد الدعم لانك قمت بكل الاجراءات المطلوبة حتى تعرف تفاصيل المشكلة اكثر وارجو الا يكون اختلاف البيانات كان العنوان حتى لا يتم مطالبتك بتاكيدة..المشكلة حاليا اخى ليست فى اضافةالباىونير للباى بال لانة يمكنك عمل حساب باى بال امريكى جديد واضافة بايونير علية ولكن المشكلة فى الحساب الحالى لانة بعد حذف الحساب لاختلاف البيانات اعتقد ان الوضع اصبح صعب نوعا ما….فارجو ان تحل مشكلتك قريبا ان شاء الله..تحيانى اخى العزيز

  200. السلام عليكم: لدي حساب بيبال أمريكي منذ 2013 وربطه بحساب بايونير واستخدمهم لما يزيد عن سنتين حتى الآن, مأخرا لم يكن لدي رصيد في بايبال، فدفعت لأحد الأصدقاء عن طريق السحب من بطاقة بايونير وتمت بنجاح ولكن بمصاريف عالية وصلت حوالي 7%, حاولت الدفع لشخص آخر باستخدام السحب من البنك وبدات العملية وظهر لي أنها ستصل في حوالي أسبوع. ولكن وصلني أمس رسالة من بيبال تقول إن الحساب غير متطابق مع بياناتي وبالتالي تم حذف الحساب. المشكلة أن هذا حساب بايونير الذي أسحب عليه. حاولت غضافة حساب آخر من بايونير ولكنهم أضافو التحقق من خلال رقم هاتف أمريكي. أدخلت رقم هاتف صديق لي وتم التحقق من الرقم. لكن عندما أردت إدخال رقم الحساب الجديد، لم يظهر لي رقم صديقى ضمن أرقام الهاتف بالرغم من تأكيده. فاخترت إضافة رقم جديد وأضفته، لكن ظهرت رسالة تقول إن هذا رقم ليس لي. أرسلت رسالة لدعم باينونير إلا أنهم لم يردو حتى الآن. فهل عندك أي حل لإضافة حساب بايونير مرة أخرى لبيبال؟ مع خالص الشكر.

  201. الشكر لله اخى الكريم واتشرف بك فى اى وقت وادعو الله ان يوفقك …
    نعم اخى يمكنك عمل حساب ديكسى باى ثم طلب الفيزا من كارد اكسبريس وقيمتها 75 دولار بها 50 دولار رصيد ثم تفعل بها الباى بال
    ومصاريفها 3 دولار شهريا
    رابط الفيزا على كارد اكسبريس
    http://cardxpress.net/index.php?route=product/product&product_id=282&tracking=56055ebf1ccda
    تحياتى اخى الكريم

  202. اخي العزيز اشكرك جزيل الشكر وانا محرج منك لانني غلبتك معي واتمنا ان يوفقك الله ودمت ذخرا لنا بالمعلومات والمساعده اما بالنسبه للطرق التي ذكرتها فلا اضن انني افضل بغير الفيزا الديكسي باي لانني سمعت ان بايونير لا تفعل الباي بال وايضا لا احد يساعد من فلسطين اعتقد انه لا يوجد معلومات او خبرات كافيه ولكن السؤال هنا كم تكلفة الفيزا ديكسي باي وهل تنفع تفعل باي بال انا قد سجلت حساب قبل فتره باي بال واريد ان افعله بديكسي باي فما رايك اخي العزيز…

  203. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    العفو اخى واتشرف بك فى اى وقت
    اعتقد اخى ان الطرق المباشرة امامك لا توجد الا فى ماستر كارد بايونير وفيزا ديكسى باى لانها تدعم فلسطين وتصل اليك حتى عنوانك
    اما الطرق الغير مباشرة
    تغيير الاى بى وعمل حساب امريكى او كندى على الباى بال وتفعلة بالحساب البنكى لبايونير
    او اذا كان لديك صديق او قريب فى السعودية او اى دولة تدعم السحب فى الباى بال يمكنة عمل الحساب باسمة وتفعيلة ثم تستخدمة انت ثم تقوم بسحب الاموال من خلال خمسات بالطريقة المذكورة او من خلال وسيط مالى مثل وسطاء ترايدنت
    او ان تطلب من وسيط مالى معتمد لترايدنت حساب باى بال يدعم الاستقبال والسحب ثم يمكنك استخدامة
    ارجو اخى ان تكون احدى هذة الطرق مناسبة لك وان يشاركنا ايضا الاخوة من فلسطين بحلول اخرى قاموا بتجربتها..ووفقك الله اخى الكريم

  204. السلام عليكم .. اشكرك اخي على الرد والاهتمام لكنني لا اعلم من اين ابدأ فأنا ابحث عن وسيله لاستلام ارباحي فهل عندك الحل ارجوووك ساعدني ؟ ام هل ترى ان ديكسي باي هي الحل

  205. اخى كنت اريد منك حسابك على الفيس بوك هلمن الممكن ذلك
    لدى الكثير من الاستفسارات

  206. الشكر لله واهلا بك فى اى وقت اخى الكريم
    بالطبع لا فموقع خمسات من المواقع المحترمة جدا والتى يعمل عليها الاف المستقلين العرب ويحققون ارباح كبيرة ويدفع الموقع بانتظام ولا يتم حظر اى حساب الا اذا انتهك شروط الخدمة ..

  207. شكرا لحضرتك جزيل الشكر
    انا سمعت ان موقع خمسات موقع نصب وذلك ان هو بيخلى العملاء يجمعوا فلوس من خلال الموقع ثم يقوم بحظر الحساب
    هل هذا صحيح ام لا ؟؟

  208. لا يااخى الكريم وسوف تدفع ما يعادل 27 دولار

  209. حضرتك انا عايز اعرف بس لازم يكون عندى حساب فى البريد ولا عادى وهما لما يجوا يدونى الفيزا هياخدوا منى كام بس ده الى عايز اعرفه

  210. الشكر لله اخى تقبل الله منا ومنكم صالح الاعمال
    حضرتك اولا لديك حساب فى بنك ديكسى باى ثم تقوم بشراء الفيزا من موقع كارداكسبريس وتقوم بادخال بياناتك وعنوانك ثم بعدها بيومين تقريبا سيتصل بك كارداكسبريس يطلب منك رقم حسابك على ديكسى باى وعندما تصل اليك فيزا ديكسى باى ستقوم بتنشيطها على موقع ديكسى باى ثم ربطها بحسابك على الباى بال وخطوات تفعيل الفيزا على ديكسى باى كما بالشرح فى التدوينة
    تحياتى اخى الكريم

  211. شكرا جزيلا اخى لقد اتعبتك معى ليكن فى ميزان حسانتك
    افهم من حضرتك ان اسجل فى الموقع الى حضرتك ادتهولى دوت والفيزا هتوصلنى لحد البيت على العنوان الى هحطه طيب هياخدوا منى كام حضرتك ؟؟ وكمان اقدر افعل على باى بال قبل مافيزه توصلى ولا لا ؟
    انا شفت فى بعض الفديوهات لازم حساب فى البنت لان دى حاجه مطلوبه انك تصور لهم حساب بنكى او فيزا كرت وانا مش معايا اى فيزا ولا اى حساب فى البنك او البريد ارجوا المعذره والتوضيح

  212. الشكر لله اخى واهلا بحضرتك فى اى وقت
    اخى انت تحتاج الرقم البريدى فقط لمنطقتك ولا تحتاج لفتح حساب فى البريد فيمكنك طلب الديكسى باى من كارد اكسبريس وستصل الى عنوانك ويمكنك الدفع عند الاستلام
    يمكنك شراء فيزا الديكسى باى الخاصة بالمصريين من هنا

    http://cardxpress.net/index.php?route=product/product&product_id=281&tracking=56055ebf1ccda

  213. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    الشكر لله اخى واهلا بك فى اى وقت
    يمكن تفعيل الباى بال باى فيزا ولكن مشكلة الباى بال الرئيسية فى الفيزا التى تقبل السحب ويرجع ذلك الى البنك نفسة وليس الباى بال ..
    ولكن بخصوص السحب عن طريق مكتب تحويلات فى فلسطين فللاسف اخى ليس لدى خلفية عن ذلك فكل ما اعرفة ان فلسطين لا يدعمها الباى بال ولكن ربما المكتب لدية طريقتة فيمكنك الاستفادة منة ويمكن لاحد الاخوة هنا ايضا ان يفيدنا عن معلومات اكثر غن ذلك
    بخصوص ديكسى باى يمكنك اخى الكريم طلبها من كارد اكسبريس وستجد دولة فلسطين من الدول التى يصل اليها فيزا الديكسى باى
    يمكنك شرائها ب 75 دولار بها رصيد 50 دولار
    http://cardxpress.net/index.php?route=product/product&product_id=282&tracking=56055ebf1ccda

    تحياتى اخى الكريم

  214. الشكر الجزيل مع فائق الاحترام لحضرتك على الرد وكنت اريد فقط ان اسال المبلغ المطلوب لفتح حساب فى البريد المصرى لكى اشترى بطاقه ديسكى بال وهل يتم خصم المال عند تسليمى البطاقه ام اجد ان مالى موجود ولم ينقص

  215. وهل من طريقه للحصول على ديكسي باي في قطاع غزه المحاصر ام لا وشكرا لك تحملني اخي انا محتار جدا وارجوك دلني على طريقه تريح بالي بهذه المشكله…

  216. السلام عليكم . اشكرك اخي العزيز على هذه المعلومه الطيبه ولكن عندي استفسار اخر . عندما ذهبت لاحد المكاتب لتحويلات الاموال في غزه فقال لي صاحب المكتب انه عند تفعيل الباي بال لا يهم ان يكون الاسم بالباي بال متوافق مع الاسم في الفيزا التي سافعل الباي بال بها وانه اي فيزا يتم بها التفعيل وليس شرط فيزا معينه وانه لا يتم سحب الاموال من الصراف الالي بغزه بل عن طريق مكتب تحويلات فما هو رايك اخي الغالي لانني احترت كثيرا بتفعيل الباي بال وسحب ارباحي من الشركات الربحيه بالانترنت وشكرا لك جزيلا …

    رد

  217. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اولا اشكرك اخى الكريم على كلماتك الطيبة واتشرف بمتابعتك للمدونة
    بالفعل اخى يمكنك السحب من الباى بال على ديكسى باى وقد جربها الكثير واثباتات ذلك بكثرة على الانترنت ولكن كما وضحت سابقا الافضل استخدام الديكسى باى عند التعامل مع مبالغ صغيرة والتى لا تزيد عن 500 دولار حتى لا تتأخر فى استلامها لمدة قد تصل الى اسبوعين
    الديكسى باى يعطيك فيزا وليس ماستر كارد كما انة يمكنك السحب من الباى بال فقط من خلال فيزا
    لا تحتاج الى ايداع فى فيزا ديكى باى فعندما تقوم بشرائها من كارداكسبريس يكون معها رصيد 6 دولار يمكنك استخدامة فى تفعيل الباى بال ثم يمكنك سحب رصيدك من الباى بال من خلال فيزا ديكسى باى

  218. السلام عليكم اخى الكريم بجد انت رائع جدا فى الرد
    كنت اتمنى ان تجيب على سوالى هل الديكسى باى يتم من خلاله الربط ببنك باى بال ويتم سحب المال منه فى مصر ام انها مجرد خدعه ؟ وهل عند اشتراكى بالفعل سوف يعطينى فيزا او ماستر كارد وايهما افضل لسحب المال من باى بال
    وما المبلغ المطلوب اداعه فى حساب ديكسى بال ارجو الرد ولكم جزيل الشكر

  219. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    للاسف اخى لا يمكن تغيير الدولة فى الباى بال
    وانما يسمحون فقط بغلق الحساب ثم اعادة انشاء حساب جديد بنفس البيانات الشخصية مع استخدام بيانات الدولة الجديدة
    مع خالص تحياتى اخى الكريم وبالتوفيق لك

  220. السلام عليكم اخي هل ممكن اغير الدوله بالبروفيل بالباي بال من اسرائيل الى الولايات المتحده الامريكيه؟ وشكر الك

  221. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بك اخى فى اى وقت
    ماستر كارد البايونير مازال يمكن استخدامها على حساب اى دولة وستكون للشراء فقط ولكن للاسف فعلا فحاليا هناك مشكلة فى ربط الحساب البنكى لبايونير للحسابات خارج الولايات المتحدة ولذلك فالافضل استخدام الحساب البنكى لبايونير مع باى بال امريكى
    مع خالص التحية اخى الكريم

  222. حضرتك تشرف فى اوى وقت
    بالنسبة لمن سجل او سوف يسجل فى الموقع بعد 15 مايو 2015 فالعمولة 5% للارباح اكثر من 560 دولار و 15% لاقل من 560 دولار قبل ذلك كانت 3.5% لاكثر من 280 دولار و15% لاقل من ذلك .. عمولة الموقع تقل مع زيادة الارباح عند 1000 دولار ثم 4000 دولار …
    عمولة السحب من االموقع من خلال سكريل 1% والباى بال 1.9% وبايونير 3 دولار
    وكما ترى فعمولة الموقع مرتفعة ولذلك كما وضحت فالافضل استخدامة مع المبالغ الكبيرة فقط واستخدام خمسات فى المبالغ الصغيرة

  223. طب معلش تعبتك معايا هو لما يشترى منى الخدمه على
    people per hour  الموقع هياخد عمولة كام من الفلوس ولما اجى احولهم من الموقع ل skrill هياخدو كام

  224. مفيش مشكله يمكنك السحب ولكن اذا كان الحساب امريكي افضل حيث ان السحب لبايونير سيتم مجانا

  225. السلام عليكم اخي العزيز اشكرك على الرد والاهتام
    بالسبه لنا في قطاع غزه سمعت ان بايونير هي الافضل للسحب عن طريق الصراف الالي ولكن سمعت ايضا انها لم تعد تفعل الباي بال فهل هدا الشئ بالفعل ام انها تفعل الباي بال وللعلم انا سجلت حساب باي بال اسم الدوله اسرائيل لاننا مربوطين بها وذلك للاضرار والله المستعان …تحياتي

  226. الشكر لله اخى واهلا بك فى اى وقت
    يمكنك التفعيل والسحب من حسابك على فيزا qnb ولكن الافضل عمل حساب باى بال مصرى واستخدامة مع الفيزا حتى لا تواجة مشكلة فى السحب لانة لابد من توافق بلد اصدار الفيزا وبلد الحساب ..ان كان لديك حساب باى بال امريكى اخر يمكنك تفعيلة ببايونير ..

  227. شكرا للرد اخي تكملة لكلامي 14 ديسمبر، 2015 7:37 م

    اذن فالافضل الكريدت كارد مصاريفه ارخص مارايك في بطاقة depit classic qnp للبنك الاهلي القطري علما بان لدي حساب بايبل امريكي ساقوم بربطه به وساقوم باستلام ارباحي الشهريه تتعدي 500 دولار علي الحسابqnp ??? وهل احد يمكنه افادتي بمصاريف ال بنك دا في السحب من بايبل الي qnp

  228. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بك اخى الكريم
    المفترض ان اى فيزا ائتمانية يمكنها السحب ولكن تم ذكر ما تم تجربتة سواء cib او qnb والاهلى والافضل عمل حساب فى بنك تم تجربتة بالفعل وخاصة ان الفيزا الائتمانية لا يهم عملها فى نفس البنك الذى لديك حساب فية لانك فى النهاية ستقوم بدفع المبلغ التأمينى وتقدم الضمانات المطلوبة سواء تحويل راتب او شهادات استثمار حتى وان كان لديك حساب لديهم….
    وبخصوص بايونير فقد تتأخر لانها ترسل خلال dhl ثم الى البريد والذى قد يتسبب فى تاخيرها نوعا ما
    المصروفات السنوية وبرنامج احالة الاصدقاء لبايونير مشروح بالتفصيل على
    https://www.e3rf.net/2015/09/us-bank-account-with-payoneer-mastercard.html
    وليس هناك فرق كبير فى المصروفات بين بايونير وديكسى باى فالمصروفات السنوية لبايونير 29.95 والسحب من الصراف 3.15 دولار اما ديكسى باى 36 دولار والسحب من الصراف 2.5 دولار ولذلك تجد فى النهاية ان الكريديت كارد ستكون اقل فى المصروفات

  229. السلام عليكم
    http://ibrahimcs.blogspot.com.eg/2015/12/QNB-ALAHLI.html
    اللينك دا انا قريته وقريت معلومات مدونتك الرائعة بجد ربنا يحفظك علي هذه المعلومات وما توصلت اليه في الاخر شيئين بطاقة توماس كوك من cib و dept visa classic من qnp
    ما اريد معرفته اخي ماذا عن بقية البنوك الاخري
    لدي حساب في بنك القاهرة ولي صديق لديه حساب في بنك الاسكندريه دول تبع الشغل
    وماذا عن بنك مصر لدي حساب توفير في بنك مصر الاسلامي ماذا عن الفيزا الكرديت الخاصة به ؟؟
    وطلبت فيزا من بايونير بتاريخ 20 اكتوبر لم تاتي حتي الان بحثت عن رقم التتبع
    وصلت حتي Handed Over to Partner Carrier enpegpte,eg ولم تاتي بعد
    ماذا عن المصاريف السنوية لبايونير وماذا عن ربح 25 دولار بالتسجيل علما باني ما ساقوم بتحويله يتعدي ال100 دولار
    واي المصاريف اقل بايونير ام الديكسي باي ام الكريدت كارد ؟؟؟ ارجو الرد اخي لان لدي اموال ارغب بتحويلها في البايبل وفقك الله..

  230. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا اخى محمد
    للاسف فلسطتين من الدول التى لا يدعمها الباى بال ولذلك يمكنك
    عمل حساب بايونير ثم سحب الارباح الية مباشرة فى المواقع التى تدعمة ثم سحبها من خلال الماستر كارد الخاص بها من اى صراف …
    عمل حساب باى بال امريكى ثم تفعيلة بالحساب البنكى لبايونير ثم السحب عن طريق خمسات او peopleperhour بالطريقة التى تم شرحها
    واخيرا عن طريق استخدام باى بال لوسيط مالى مثل وسطاء ترايدنت المعتمدين والتى لا تلجأ اليها الا وقت الضرورةبسبب العمولة المرتفعة نوعا ما

  231. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بك اخى مصطفى
    اولا انت لا تستطيع استقبال الاموال على الباى بال الخاص بك لانك قمت بتفعيلة بماستر كارد وليس فيزا فلكى تتمكن من استقبال الاموال لابد من تفعيل الحساب بفيزا اى نوع ولكن بالطبع لكى تستلم الاموال ومن ثم يمكنك سحبها فلابد من ربطها بفيزا تدعم السحب من الباى بال مثل فيزا ائتمانية بنك cib …
    ثانيا بخصوص عمل حساب باى بال امريكى والسحب من خلال peopleperhour وسكريل فهى طريقة جيدة جدا ولكنى انصح بها اذا كنت سوف تستقبل اموال بشكل مؤقت وليس دائم ولكن اذا كان تعاملك مع الباى بال سيكون بشكل مستمر فالافضل تفعيلة بفيزامصرية تدعم السحب وذلك لان حسابات الباى بال التى تستلم الاموال كثيرا من المؤكد انة سيتم مراجعة نشاط الحساب وقد يتم مطالبتك بالعديد من الاجراءات انت فى غنى عنها…
    ولكن ملحوظة يمكنك استقبال اموالك دون الحاجة الى الباى بال اطلاقا اذا كان من يرسل اليك المال من الاردن يطلب خدمة منك مباشرة على موقع peopleperhour ثم تقوم بسحبها من خلال السكريل …
    او ان تستخدم بنك الكترونى اخر يدعم السحب فى مصر ويرسل لك الاموال من خلالة مثل بنك بايزا payza او او نيتلر neteller.com الذى يعطيك ايضاماستر كارد تقوم بالسحب بها من خلال اى صراف فى مصر

  232. السلام عليكم… انا من قطاع غزه واريد الية سحب ارباحي من المواقع الالكترونيه فهل هناك طريقه لسحب الاموال من الباي بالعن طريق فيزا بغزه ام لا يوجد حل وجزاكم الله كل خيرا على هذه الموضوعات الرائعه جدا.

  233. سلام عليكم بالله عليك انا محتاج حل جدا عشان انا مليش فى موضوع البنوك الالكترونية انا دلوقتى بتعامل مع شخص من الاردن وانا فى مصر ولما جه يبعتلى على حسابى على بايبال مرداش يستقبل مع انى ماكدو بماستر كارد فدلوقتى لو انا عملت حساب وكتب الدولة امريكا هل هيستقبل الفلوس ؟ ولو استقبلتها ساعتها اقدر اخش ع الموقع الى كتبتو واقدم خدمه واشتريها ب ايميل تانى والفلوس الى تيجى احولها على SKRILL بسهولة ؟

  234. الشكر لله واهلا بك فى اى وقت اخى محمد
    يمكن الشراء من الباى بال المصرى فقط من خلال الفيزا او الماستر المرتبط بة اى ان الباى بال وسيط فقط للسحب من رصيد الفيزا او الماستر
    ولكن لا يمكنك الشراء من خلال رصيد الباى بال مباشرة اى لو استلمت اموال على الباى بال لا يمكنك الشراء بها بل يجب عليك اولا سحبها على الفيزا المرتبطة بالحساب

  235. تسلم يارب وشكرا جزيلا على كلماتك المحفزة
    وجزاكم الله خيرا مثلة وتمنياتى لك بالتوفيق

  236. شكرا جزيلا على التفاصيل و المجهود
    لكن عندي سؤال بعد اذنك
    هل فعلا ماينفعش اشتري من حساب باي بال مصري؟؟

  237. الله يخليك يا رب على هذه المعلومات و مدونتك رائعة بصراحة ما شاء الله
    بالنسبة لبنك مصر ليس حباً فيه فهو بنك زى الزفت بس عشان انا ليا حساب ف البنك ف عايز استغل ده و اعمل بطاقة من خلاله
    و انا شاء الله هعمل بنصيحتك و هجرب بنك CIB
    شكرا على نصيحتك و جزاك الله خيرا

  238. الشكر لله استاذ محمد واتشرف بمتابعتك للمددونة واهلا باستفسارك فى اى وقت
    اولا بخصوص بنك مصر فكما قلت لة مشاكل كثيرة جدا وخاصة عند التعامل اون لاين ..المفترض ان اى فيزا ائتمانية لاى بنك بالفعل يمكنها السحب ولكن هناك امور عادية جدا لاى فيزا لاى بنك وتجدها فى بنك مصر بها مشاكل ولذلك فالافضل ان تحاول عمل الفيزا التى تم تجربتها بالفعل من الاخريين مثل بنك cib او الاهلى او qnb وان كنت انصح بال cib….
    ثانيا بخصوص الحكم لشرعى فقد نقلت الحكم العام لها اما بخصوص حالات معينة فالافضل الاستعانة بمقتى وعالم مختص
    واخير بخصوص المبلغ الذى يمكنك سحبة او االحد الاقصى للسحب والايداع اليومى فيختلف من بنك لاخر وعلى نوع الفيزا المهم ان لا تسحب من المبلغ المجنب الذى ذكرتة والذى يعتبر كتأمين وبالتالى اذا كان البنك يلزمك ان تبقى فى الحساب مثلا 1000 فالبتالى لا يمكنك جعل الرصيد اقل من 1000 ولكن يمكنك مثلا ايداع او استلام 5000 جنية ثم سحبهم او الشراء بهم على الانترنت…وهذة المعلومات يجب ان تعرفها جيدا عند عمل الفيزا من خدمة العملاء

  239. اما بالنسبة للحكم الشرعى
    فانا هستخدم البطاقة فقط فى سحب المبالغ من البايبال و لن اشترى اى شئ سواء من المتاجر او المحلات باستخدام البطاقة
    ف بالتالى انا لن اتعامل اصلا مع قرض البنك و لن اسدد اى اموال نظير عمليات شراء او خلافه

  240. حينها يمكن استخدام كريدت كارد فى السحب من بايبال ، حاليا اريد التفعيل فقط
    كنت محتاج اعرف بردو هل يمكن سحب مبالغ مالية من البايبال تفوق المبلغ المجنب او حد الائتمان
    بمعنى لو عملت البطاقة الائتمانية مثلا ب 1000 جنيه مبلغ مجنب لدى البنك
    هل ينفع اسحب من البايبال مبلغ اكبر من 1000 جنيه و اسحبهم من ATM عادى ام لا

    و هل كل البطاقات الائتمانية لكل البنوك مقبولة عشان انا عايز اعمل بطاقة بنك مصر فيزا كلاسيك و عارف ان البنك ده رخم شوية فى التعامل اون لاين
    و شكرا تعبتك معاايا

  241. شكرا لك 🙂 اتعبتك معي

  242. نعم اخى ستتمكن من تفعيل استقبال الاموال الى حسابك فى الباى بال بعد تفعيلة بفيزا اى بنك مصرى
    ولكن ما الفائدة من ذلك فلن تتمكن من استلامها الى الفيزا الخاصة بك او حتى استخدام رصيد الحساب فى الشراء من المواقع الاخرى او تحويلة الى وسيط مالى لاستلامة وستبحث عن فيزا تصلح لسحب الاموال من الباى بال …
    فالافضل من البداية ان تقوم بتفعيل الحساب بفيزا تدعم سحب الاموال من البااى بال

  243. طيب معلش
    بعد تفعيل الحساب ببطاقة فيزا مسبقة الدفع ع سبيل المثال فيزا 4u البنك العربى الافريقى
    هل يمكن استقبال الاموال من المواقع الى حسابى ف بايبال و لا لا

    يا ريت ترد عليا اكون شاكر ليك 🙂

  244. اخى ان كنت تريد استخدامة فقط من اجل الاستفادة منة واستلام الاموال من الباى بال بالطريقة الموجودة بالشرح فقط اختار اى خدمة مهما كانت من الصفحة الرئيسية قريبة من المبلغ الذى تريد تحويلة ونسخ جزء او كل الوصف الخاص بها مع وضع صورة يمكنك الحصول عليها من جوجل وانتظر اسبوع ثم قم بشراءها من حساب اخر…اما اذا كنت تريد الربح منة فتابع المدونة ان شاء الله الفترة القادمة سيتم وضع دليل للعمل الحر على الانترنت وشرح خمسات وفايفر وpepleperhour ….ولكن اخى ان كان لديك صعوبة كبيرة مع اللغة الانجليزية فالافضل ان تستخدم خمسات لاستلام اموالك كما بالشرح من خلال شحنة ثم طلب خدمة تحويل اموال مناسبة لك

  245. قمت بعمل حساب في pepoleperhouer وطلبو وثائق ومعلومات وانتضرت يوميمن والحمدلله تم الموافقة والان استطيع اظافة موضوع لكن انا لا اعرف اظيف عن شو هل يمكنك مساعدتي

  246. اخى الكريم الافضل الان ان تقوم بعملية السحب بطريقة اخرى ولان الحساب امريكى فيمكنك استخدام الرصيد فى الشراء او الارسال وبالتالى يمكنك سحبة من خلال احد الوسطاء الماليين من خلال ارسالة الية ثم استلامة بالطريقة التى تناسبك ويمكنك بالطبع ايجاد وسيط مالى مناسب للطريفة التى تريدها من خلال خمسات ارجو قراءة الجزء الاخير من التدوينة مرة اخرى عن طرق استلام الاموال من الباى بال بدون وسيط وهى طرق مناسبة جدا لحساب الباى بال الامريكى الذى لديك

  247. اهلا بك وتشرفت بوجود حضرتك
    اعتقد ان المشكلة ليست مع الباى بال لانة مفعل بفيزا وبالتالى يمكنك استخدامة فى استلام الاموال
    يرجى مراسلة حسوب اولا ومعرفة سبب رفض عملية السحب …

  248. الحساب شخصي و بنك في امريكا ولم اغير الاي بي عند عمل حساب البايبال

  249. صباح الخير عزيزى مبدئيا شكرا على الرشح و المعلومات القيمة .. لدى حساب فى حسوب و رصيد اريد سحبه و فى كل محاوله للسحب من حسوب الى الباى بال تاتى رساله فشللت العمليه مع العلم انه مرتبط بفيزا qnb

  250. مشكور اخوى برجاء التاكد من البنك القطرى بليس وشكرا

  251. اخى الكريم اى فيزا ائتمانية من اى بنك سوف تصلح لتفعيل واستقبال الاموال فى مصر وتم تجربة فيزا cib والاهلى وحاليا كما تفضلت qnb مشكلة سحب الاموال فى مصر مرتبطة بالبطاقات الخصم المباشر debit والتى يمتلكها كل من لدية حساب فى اى بنك مصرى لان البطاقات الائتمانية ليس سهل على الجميع فتحها لشروطها والمبلغ التأمينى الذى يجب ان يدفع اولا سواء بشهادات استثمار او ايداع بالاضافة لحكمها الشرعى

  252. وصلنى خبر عن بنك قطر الوطنى المصرى qnb الفيزا الاتمانى بتاعته شغاله على الباى بال تمام هل هذا صحيح خصوصا انى كلمت البنك نفسه وقالى عشرات الناس بتيجى كل يوم تعملها عشان الباى بال وشكرا

  253. اهلا بك
    اذا كان الاختلاف بسيط اخى الكريم فى فى الاسم الاول فقط او الاسم الثانى يمكنك الضغط على اسمك بداخل حساب الباى بال والقيام بتعديلة فالباى بال يسمح بتعديل الاسم فى حالة الاختلاف البسيط مثل فى حالة خطأ فى الكتابة او استخدام nick name اثناء تسجيل الحساب
    فهذا بالظبط ما سوف تجدة فى صفحة الباى بال عند تعديل الاسم
    We are unable to change the name on a PayPal account to a different person's name. To use PayPal, you can open a new PayPal account.

    You can make a minor name change on your PayPal account if you registered using a nickname, a fictitious name, or made a typographical error.

    ولكن اذا كان اسم شخص اخر اى سيكون هناك اختلاف فى الاسم الاول والاخير فالبطبع لن يسمح الباى بال بذلك وسيكون هناك مشكلة فى الحساب وعلى العموم نصيحتى لك ان تقوم بغلق الحساب وعمل حساب ببياناتك الحقيقية من جديد وليس هناك اى مشكلة فى ذلك عند الباى بال والذى يسمح حتى باستخدام نفس الجهاز لعمل حسابين لنفس الشخص ولكن يجب ان يكون حساب شخصى والاخر اعمال بيزنس

  254. انا اسمى على الباى بال غير اسمى على البطاقة ممكن يكون فى مشكلة فى السحب او اى شئ هل ممكن اقفل الحساب فى باى بال القديم وافتح حساب جديد باسمى الى على البطاقة

  255. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اهلا بكى اختى الكريمة اذا كانت الفيزا التى اعطاها لكى البنك الاهلى خصم مباشر اى debit تجدى نوعها مكتوب على الفيزا فلن تصلح للسحب من الباى بال بل وللاسف فيزا البنك الاهلى المصرى debit لن تصلح حتى للربط بالباى بال لتفعيل خاصية استقبال الاموال ..ولذلك لكى تسحبى الاموال من الباى بال اما ان تقومى بعمل بطاقة ائتمانية credit card من بنك cib والتى تم تجربتها او اى بنك اخر والتى تتطلب مبلغ كبير وتفاصيلها بالموضوع او تقومى بطلب فيزا ديكسى باى وموجود بالشرح طريقة عل حساب ديكسى باى وطلب الفيزا الخاصة بة

  256. السلام عليكم
    لو سمحت عندى حساب على البنك الاهلى وادولى الفيزا هل تنفع فى حساب الpaypal ولا اعمل ايه معلشى ممكن حد يفدنى
    علشان عملت قناه وربط ارباحى paypal

  257. اهلا بك اخى الكريم
    واعتذر عن التأخير فى الرد
    اولا اخى هل قمت بعمل الحساب الامريكى شخصى ام بيزنس وهل قمت بتغيير الاى بى اثناء عمل الحساب ؟
    وعلى العموم اخى هناك ملاحظة غريبة تحدث عند ربط البايونير بالباى بال الفترة الماضية وهى ان هناك حساب بنكى من بايونير يتم قبولة بسهولة وخاصة اذا كان اسم البنك من بايونير bank of america وهناك حسابات اخرى يتم رفضها مع بعض البنوك الامريكية الاخرى التى يوفرها البايونير ..

  258. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    اولا بخصوص السحب التلقائى فمن المفترض ان يتم اول كل شهر ولكن هذا لا يحدث فعليا الا فى الحسابات المرتبطة بحساب بنكى امريكى
    اما بخصوص السحب اليدوى فاذا كانت الفيزا مسبقة الدفع او خصم مباشر فلن يتم السحب ولكن اذا كانت بطاقتك ائتمانية وحدثت هذة المشكلة يجب ان تراسل الدعم الفنى للباى بال لان البطاقة الائتمانية من cib تدعم السحب من الباى بال وتم تجربتها على اكثر من حساب باى بال

  259. اسلام عليكم
    انا معايا فيزا من cib ربط على الباى بال وفى رصيد فى الباى بال لما باجى عشان اسحب يدوى مش راضى بيقول لا يمكن السحب فى الوقت الحالى دة مشكلة اى
    وهل يسحب اوتوماتيك يوم واحد فى الشهر ولا اى
    ارجو الرد

  260. اخي هل يمكن مساعدتي في ربط بنك بايونير مع بايبال لانها مشكلة اتعبتني انا من العراق وعملت بايبال امريكي وقمت بربط البنك مع بايبال ولكن عندما حولت اموال الى البنك بعد يومين من الربط تم ازالة البنك

  261. لا يمكن لاى بنك الكترونى تفعيل حسابك الا بعد اثبات مكان الاقامة مثل فاتورة كهرباء او ماء او تليفون او كشف حساب بنكى باسمك
    لان هذا شرط اساسى بجانب اثبات الهوية بجواز السفر او غيرة من شروط التفعيل تبعا لسياسة التصدى لغسيل الاموال فان لم تستطيع توفير اى من هذة الاثباتات يمكنك عمل الحساب باسم الاب او الاخ الاكبر
    ولاحظ انة حتى ان قاموا بعمل الحساب لك واستقبلت الاموال بدون تأكيد الحساب فتأكد انة لن يمكنك السحب الا بعد اثبات الهوية والاقامة

  262. عايز اعمل فيزا ديكسى باى بس لا معاية فاتوره كهربا ولا تليفون

  263. نعم اخى فيزا كلاسيك البنك الاهلى المصرى وبنك cib تقبل تفعيل والسحب من الباى بال وكما وضحت غالبا اى فيزا ائتمانية من اى بنك سوف تقبل السحب من الباى بال ولكن فيزا الاهلى و cib ما تم التأكد منها ممن جربها

    • ممكن استلم أموال عن طريق الباي بال علما بأن المبلغ مرسل من الصين وانا في مصر ؟

      • يمكنك استلام الاموال على الباى بال من اى حساب باى بال اخر مهما كانت دوبتة ثم يمكنك السحب من الباى بال بأى من الطرق التى تم شرحها فى المقالة

  264. هل فيزا كلاسيك من البنك الاهلي تقبل تفعيل و سحب المال من البايبال؟ أرجو الرد

  265. الشكر لله اخى الكريم واهلا بحضرتك فى اى وقت
    بالرغم من انى ارجو ان يكون كلامك صحيح لان يكون حل سهل لسحب الاموال من الباى بال دون الحاجة حتى الى فيزا ولكن
    اولا اخى بخصوص ال routing number والذى قد يعتقد البعض انة نفس ال swift code ولكن بالطبع يختلفان
    ال rouing number خاص بالحوالات البنكية داخل الولايات المتحدة ولكل بنك امريكى الرقم الخاص بة
    اما السويفت كود فخاص بالحوالات الدولية فى اى مكان فى العالم وايضا لكل بنك وكل فرع بنك رقم خاص بة
    وما يطلبة الباى بال هو ال routing number وليس السويفت كود بمعنى انة يطلب بيانات حساب امريكى
    ثانيا يمكن لبعض البنوك هنا فى مصر او الوطن العربى مثل بنك HSBC وقد يكون ايضا QNB ان تقوم بفتح حساب بنكى امريكى لك اى يقوم بعمل الاجراءات اللازمة لفتح الحساب لك داخل الولايات المتحدة ولكن يتطلب هذا مبلغ كبير لفتح الحساب واعتقد انة يقتصر على البنوك التى لها اساسا فروع فى الولايات المتحدة والتى منها qnb و hsbc وبالتالى فالبنك يوفر لك الحساب الامريكى مع الrouting number الخاص بة وليس حساب بنكى عادى محلى مع routing number

  266. شكرا جزيلا الحديث مع حضرتك مثري جدا
    للغرابة احب نتكلم عن موضوع عرفته قبل ما اطلع على رد حضرتك الاخير
    كنت بسال احد الذين لهم خبره مالية الكترونية هاتفيا وسالته عن الفيزا المسموع بسحب اموال الباي بال عليها
    وكانت المفاجأه قالى اسحبها على البنك زي ما نا كنت بعمل
    قلته يستحيل
    غير مقبول غير بالبنك الامريكي علشان الباي بال بيطلب account number. and routing number.
    قالى بنك qnb بيعطي هاتين الرقمين للحساب
    وانا اسحب فلوس الباي بال للبنك القطري
    لكن فرع قطر مش مصر
    قالى اكيد مصر زي قطر
    طبعا لو الموضوع ده صحيح تبقى نقله نوعيه
    لكن محتاج راي حضرتك باعتبار خبره حضرتك لا يستهان بها

  267. اهلا بك اخى الكريم
    اولا الباى بال نفسة فى اختيارات السحب يسمح فى السحب فى الباى بال المصرى اما الى الفيزا او الى حساب بنكى امريكى وليس حساب بنكى محلى ولذلك فمن حقك السحب الى حسابك البنكى الامريكى سواء كان من بايونير او غيرة وهنا حب ان اوضح ان هناك فرق بين حساب بنكى امريكى وبطاقة فيزا مرتبطة بحساب بنكى خارج الدولة التى قمت بعمل الحساب بها فمثلا لو قمت بربط حساب الباى بال المصرى بفيزا مرتبطة بحساب بنكى فى دولة اخرى يكون الحساب معرض لمشكلة فى اى وقت ولكن كحساب بنكى امريكى لا توجد مشكلة بذلك
    ثانيا بالفعل كان هناك مشاكل فى قبول بطاقات البايونير وحتى فى قبول الحساب البنكى الخاص بها ولكن تم حل ذلك الفترة الماضية وبالفعل قام الكثير بربط حساب بايونير دون اى مشكلة
    ثالثا بخصوص الرصيد فى البايونير فمن حقك سحبة فى اى وقت من خلال الصراف بعد وصولة من الباى بال ولكن فى بعض الاوقات وخاصة عند استلام مبالغ كبيرة يطلب منك البايونير اثبات الدخل او مصدر الاموال ويمكنك بسهولة مراسلتهم بمصدر الدخل وتوضيح ارباحك التى تسلمتها من خلال الباى بال
    رابعا بخصوص الفيزا المقبولة لسحب الاموال من الباى بال فى مصر فهى بالفعل فيزا بنك cib وفيزا بنك الاهلى المصرى كلاسيك او غيرها وفى الغالب اى فيزا من اى بنك مصرى ائتمانية سيتم قبولها من الباى بال ولكن كما وضحت فى الموضوع ان مشكلتها لدى الفتاوى التى تحرمها نظرا لنظامها الربوى فى وضع فائدة على المبالغ التى تدفعها من خلالها عند عدم السداد فى الميعاد المحدد والمشكلة الثانية انها تتطلب مبلغ تأمينى كبير تقريبا 7 او 10 الاف او ان تكون موظفا وتقوم بتحويل الراتب على البنك وهو لا يناسب الكثير من صاحبى العمل الحر على الانترنت
    وراجع اخى الفرق بين انواع الفيزا الثلاثة فى الموضوع للمزيد من التفاصيل عن الاختلاف بينهم

  268. الحمد لله رب العالمين
    ربطت حساب الباي بال بالحساب الامريكي اللى جوا البيونير
    لكن ليا سؤالين:
    الاول هل فيه مشكلة على حساب الباي المصري بربطة بحساب امريكي – ومش اي حساب ده حساب من البيونير وفيه مشاكل ماليه بين الباي بال والبونير وده سبب رفض بطاقاته من الباي بال مؤخرا
    الثاني: هل لو سحبت المبالغ من الباي بال الى الحساب الامريكي واصبحت رصيد هل معني ذلك ان هذا المال داخل الموقع اصبحت بالفعل داخل البطاقة وقابلة للسحب من ماكينات ال atm مصر
    الثالث: انا بحثت عن بطاقة تقبل سحب اموال الباي بال – وبعد مجهود وجهت بطاقة فيزا كلاسيك من بنك cib احاول اوجدلك رابط الموضوع في ترايدنت
    رايك اعمل الفيزا دي ولا اكمل بالبيونير؟؟

  269. الشكر لله اخى الكريم
    ليست مشكلة الفيزا البنك العربى الخاصة بك فقط بل مشكلة سحب الاموال من الباى بال تقريبا على كل الفيزا مسبقة الدفع او االخصم المباشر الخاصة بالبنوك المصرية بالرغم ما قيل من موافقة البنك المركزى المصرى بالسماح للباى بال باستقبال وسحب الاموال فى مصر ولكن الواقع يقول حتى الان عكس ذلك وبخصوص فيزا مصرية تدعم السحب فلم ارى حتى الان تجربة ناجحة مع اى فيزا مسبقة الدفع او خصم مباشر لبنك مصرى
    اما بخصوص السحب بدون وسيط للباى بال فلا ينطبق على الباى بال المصرى فكما وضحت فى الموضوع انة يخص الباى بال الامريكى لانة يمكنك اثناء الدفع اختيار وسيلة الدفع سواء الفيزا او رصيد الباى بال لديك ولكن بخصوص رصيد الباى بال المصرى فللاسف لايمكنك الشراء من خلالة او ارسالة مباشرة ولكن يجب ان يتم سحبة اولا من خلال الفيزا او الحساب البنكى ثم اعادة الشراء بة
    ولذلك فيمكنك اما استخدام الحساب البنكى الامريكى لبايونير فى السحب او طلب فيزا ديكسى باى لسحب الاموال من الباى بال

  270. شكرا لردك
    جربت اسحب المبلغ للفيزا تم الرفض ولا اعلم الاسباب
    اتصلت بالباي بال اعرف السبب قالو مفيش مشكلة في الحساب – المشكلة في فيزا البنك العربي الافريقى لا تقبل السحب وقالى جرب اي كريديت كارد اخري
    ممكن اعرف انهي فيزا مصرية تدعم السحب؟
    الامر التاني بخصوص اخر فقرة في الموضوع
    سحب الاموال من الباى بال والتحويل بين البنوك الالكترونية بدون وسيط مالى
    اعتقد ان الفكرة دي مستحيلة من وجهة نظري لانه يستحيل شحن اي مبلغ لاي موقع زي peaple per hour من رصيد الباي بال مباشرة لازم الرصيد اللى ع السيستم يرجع للبنك اولا اولا قبل استخدامة في الشراء او الارسال للاخرين – دي عرفتها من خدمة العملاء الباي بال ولا انا فهمت غلط؟

  271. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
    واهلا بحضرتك فى اى وقت
    بالطبع الافضل السحب الى حسابك البنكى فى البنك العربى اذا كان يدعم السحب من الباى بال من خلال الكريديت كارد الخاصة بك
    اما بخصوص مصاريف سحب الاموال من الباى بال فهى مجانا فقط عند السحب على الحساب البنكى الامريكى و5 دولار عند السحب من خلال الفيزا سواء كان اول الشهر او اخرة وسحب الاموال يتم تلقائيا عند اول كل شهر فقط عند ربط الحساب مع الحساب البنكى الامريكى
    وبخصوص بايونير فهى تاخذ عمولة 1% عن اى مبلغ عند استلامة خلال الحساب البنكى الامريكى وتأخذ3.15 دولار عند السحب من خلال ماكينة الصراف و1 دولار اذا قمت بالغاء السحب او عند الاستعلام على الرصيد بالاضافة الى المصاريف السنوية كما ان السحب من خلال الصراف تتم تغيير العملة بقيمة اقل بكثير من قيمتها الفعلية عند تغيير العملة نقدا
    اى اجمالا سوف تكون المصروفات اكثر بكثير من 5 الدولار مصاريف الباى بال عند السحب مهما كان المبلغ
    ولذلك البايونير والديكسى باى الطرق الانسب للسحب فى حالة فقط لا يمكنك السحب الى الكريديت كارد الخاصة بك فى البنك المحلى فى مصر

    • انا من اليمن ماهي انسب طريقه ليا علشان سحب الاموال وجني ارباحي من النت

      • سيتم مراجعة البنوك الالكترونية اخى الكريم لمعرفة دعم بعض الدول العربية لان هناك للأسف بعض الدول العربية محظورة فى اغلب البنوك الالكترونية

  272. السلام عليكم
    اولا اشكرك على المعلومات القيمة بخصوص سحب اموال الباي بال في مصر اللى في الرابط التالى
    https://www.e3rf.net/2015/09/withdraw-money-Paypal-Egypt.html
    انا ليا حساب باي بال مفعل بكريديت كارد البنك العربي الافريقى والحساب بالدولار
    وليا رصيد على الباي بال مش كتير حوالي 120 دولار محتاج اسحبهم
    لكن ممكن يجيلي ارصده بعد كده اكتر او اقل ومحتاج انسب الطرق للسحب لاني عمري ماسحبت من الباي بال انا طول عمري اشتري بيه بس
    وعندي برده بطاقة بيونير لسه واصلاني من شهر طلبتها من الموقع ووصلتني
    ايه رايك اسحب الفلوس على الكريديت كارد بمصارف 5 دولار زي ماهو طالب
    ولا استني لاخر الشهر اسمع انها بتدخل الكارد من دون مصاريف اول كل شهر
    ولا احط معلومات الحساب الامريكي لبيونير
    ولو حطيت الحساب الامريكي هل فيه خطورة من حساب امريكي جوا حساب مصري باي بي مصري
    ولو تم فعلا وسحبت بالبيونير- ماهو فيه مصاريف سحب من ال اتي ام ومصارف تحويل عملة ممكن تبقى اغلى من تحويل الفلوس للكريديت كارد
    محتاج رايك ضروري لان ده هيحدد مدي معاملتي مع الباي بال الفتره القادمة
    واسف على الازعاج

  273. اولا شكرا اخى الكريم على كلماتك المحفزة… حتى اللحظة فيزا ديكسى باى هى الحل الاسهل لسحب الاموال من الباى بال فى مصر وخاصة للمبالغ الصغيرة لانة فى حالة سحب اكثر من 500 دولار سيتأخر اضافتها فى رصيدك على ديكسى باى لمدة قد تصل الى اسبوعين او ثلاثة ..اما فى حالة المبالغ الكبيرة فللأسف الحل الامثل هو البطاقات الائتمانية credit card والتى لا انصح بها لحكمها الشرعى وشروط استخراجها الصعبة والضمانات المطلوبة لها ولذلك الاعتماد على باى بال غير مصرى افضل عند التعامل مع مبالغ كبيرة

  274. شرح اكثر من رائع بس فى نقطة مهمة ارجو من حضرتك انك توضحها وهى ايه الفيزا المعتمدة والمجربة بالنسبة للمصريين وياريت حضرتك ترشحلنا اسهل فيزا

إضافة تعليق

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

اعرف دوت نت
Logo